tisdag 30 april 2019

Tekniskt system - Ozobot programmeringssaga


Presentation
Vi har valt att arbeta med åldersgruppen 5–6 år men detta går att anpassa efter andra åldrar. Alternativt barn som inte har svenska som modersmål och behöver ett förtydligande arbetssätt med stöd av bilder för att tillgodo se innehållet i sagan. Vi har blivit tilldelade Ozobot som programmeras genom färgkodning och vi har valt att arbeta med enkel programmering i form av en saga där vi får följa med ett lok ut på äventyr. 

Syfte och mål
Syftet med vår undervisning är att barnen ska introduceras för programmering med hjälp av färgkoder. Inom programmeringen finns det olika koder och dessa betyder olika saker. som barnen får ta del av och på så sätt få en uppfattning om dess betydelse. Ur läroplanen för förskolan ska barn ges möjlighet att bygga, konstruera och skapa med hjälp av olika tekniker, material och redskap. 


Tidigare förförståelse
Vi pratar med barnen i introduktionen om de känner till vad en kod är. Vi tänker oss att barnen lyfter fram portkoder och koder till läsplattor och mobiler. Vi berättar då för barnen att det kallas kod och att koder gör så att någonting händer som är bestämt sedan innan. Någon har alltså programmerat ”bestämt” någonting som en robot gör. Vi presenterar roboten Ozobot för barnen och berättar att de kan programmera, alltså bestämma, vad den ska göra för någonting med hjälp av kod. 

Men den här roboten lyssnar inte på sifferkoder den lyssnar på färgkoder. Därefter kan barnen utmanas att rita sina egna järnvägsspår med en svart tuschpenna och se hur de faktiskt har makten att bestämma hur roboten ska åka. Vi kan demonstrera hur det händer olika saker när vi lägger till olika färgkombinationer och de kan själva få prova och de kommer då upptäcka att det krävs finmotorik för att det ska lyckas med kodningen.  Bjurulf (2013) beskriver gruppen som läranderesurs och hur barnen har nytta av att kommunicera med varandra och se att det finns olika sätt att arbeta med samma sak. Deras olika förförståelse skapar ett gemensamt lärande. 


Upplägg
Enligt Bjurulf (2013) är det viktigt för småbarn att uppleva att teknik är ett hjälpmedel och stöd i många situationer för att dom ska utveckla ett intresse för teknik. Efter studiebesöket till Innovatum fick vi inspiration till att skapa en saga där vår tilldelade robot ska presentera för barnen hur de kan koda och skapa egna berättelser. Innan vi presenterar sagan för barnen har de fått koda själva så därför har de förståelse för varför sagan fungerar och hur Ozobot kan hänga med i sagans handling. Vi utgick från sagan om det lilla loket som är relativt känt bland barngrupper på förskolor men vissa förändringar gjordes. Sagan illustrerades på ett stort arkpapper som är robotens arena där den rör sig efter förutbestämda koder. Hands on science (2017) beskriver hur Ozobot är en av världens minsta programmerbara robotar som kan tolka sekvenser av färger och utföra rörelser beroende på hur färgkombinationen ser ut. 

Yngre barn kan rita banor på ett vanligt papper som Ozobot enkelt kan följa. Det finns även färdiga mallar att skriva ut där barnen kan programmera med bara färgkoderna.
Nu ska vi visa ett klipp där vi demonstrerar hur sagan går till: ett klipp visas där en högläsning av sagan sker och Ozobot följer handlingen genom att ta sig fram genom sagan via en tågräls. Ut efter tågrälsen finns det bilder som illustrerar handlingen.
Det lilla rosa loket stannar även vid varje vagn för att barnen ska uppfatta att det är en ny vagn som kopplas på. Efter sagan kan barnen få koda med mallarna som finns och komma på egna varianter av sagan om det lilla loket. Där behöver barnen ha koderna tillgängliga med text som beskriver vad som händer men även med en bild som illustrerar kommandot.  Så de kan utföra detta så självständigt som möjligt. De mindre barnen kan tillfrågas vad de vill ska hända om de inte kan fylla i kommandot själv. Det krävs en del finmotorik för att hålla sig innanför linjerna. 



Referenslista

Bjurulf, V. (2013) Teknik-didaktik i förskolan. Lund: Studentlitteratur. 

Hands on science (2017) Programming för alla. 

Skolverket (2018) Läroplanen för förskolan lpfö18. Stockholm: Skolverket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...