onsdag 17 april 2019

Artefaktuppgift - balansvåg




Vår artefakt har vi tillverkat för att barn ofta jämför olika material med varandra, vem som har mest eller minst, t.ex. 10 kottar eller 2 stenar. Vi vill därför hjälpa barnen att se från ett annat perspektiv genom att se vad som väger mest och vad som faktiskt är tyngst. Vår artefakt har vi valt att anpassat till barn i åldrarna 3-5 år.

Vi har använt oss av en galge, två kvargburkar, två rep till vardera hink för att skapa ett handtag och ett vattenfyllt provrör men inte helt fyllt då vi vill ha en luftbubbla som skall likna ett vattenpass. Vi hängde burkarna längst ut på galgen och vattenpasset i mitten av galgen för att luftbubblan skall kunna röra sig så barnen kan se skillnad och hur det fungerar när någonting väger mer eller väger lika. Vi har valt att använda oss av material som vi hade hemma för att få in miljöaspekterna. 

Vi har även gått utifrån förskolans läroplan samt förskoleklassens läroplan för att förstärka syftet med användningen av artefakten. De läroplans mål från lpfö18 alltså förskolans läroplan som vi valt att koppla vår artefakt till, är att barnen skall få förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, även att barnen får utmana sin nyfikenhet och förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik (skolverket, 2018a). De målet vi valt inom Lgr11 alltså förskoleklass är att barnen skall få en förmåga av byggande och konstruktioner med hjälp av material, redskap och tekniker (Skolverket, 2018b). Vi har även fått inspiration av andra forskare kring hur hävstångsprincipen fungerar samt hur man kan använda den i andra experiment eller undersökningar av vikter, kraft och balans. Vi vill få barnen nyfikna och intresserade av teknik och dess funktion då det kopplas mycket till barnen vardag, bland annat genom gungbrädan, saxen och vågen. 

Vi har även fått med hur man kan ställa frågor för att få ett utökat intresse och en vidare undersökning genom produktiva frågor (Bjurulf, 2013). Barnen får lov att utveckla sitt lärande när vi som förskollärare ställer produktiva frågor t.ex. ”vad händer om vi gör såhär istället” och använder oss av frågor som får en vidare undersökning, även att barn får veta att det fungerar på olika sätt och inte hur det fungerar. 

Referenslista:
Vi har använt oss av litteratur från: 
Bjurulf, V. (2018). Teknikdidaktik i förskolan. Lund: Studentlitteratur. 

Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. och Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Förskola och åk F-3. Vimmerby: OutdoorTeaching Förlag. 

Skolverket (2018a) Läroplanen för förskolan Lpfö18. Stockholm: Skolverket.  

Skolverket (2018b) Läroplan för förskoleklass, lgr11. Stockholm: Skolverket. 

Grupp hjulet - Ronja P, Anna-Lotta J, Viktoria E, Malin H, Caroline D och Johanna H.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...