måndag 29 april 2019

Programmering Blue-Bot.


Programmering Blue-Bot!

Summering

Grupp: Buggen⚙️

Syfte med undervisningen:

Syftet och lärandeobjektet i undervisningen är att introducera programmering med Blue-Boten i förskolegruppen på ett lekfullt sätt med hjälp av estetiken.  Vår undervisning riktas mot barn i åldrarna 3–5 år. Enligt Lpfö 18 ska förskolan ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen (Skolverket, 2018).

Förförståelse:

Uppstart har skett med hjälp av analog programmering. Sången fångar intresset och vi använder den som utgångspunkt vid programmeringen. De kritiska aspekterna identifieras, vilket kan vara begreppsuppfattning (höger, vänster, bugg, algoritm), därefter uppkommer det iscensatta lärandeobjektet vilket är att introducera programmering med hjälp av estetiken.

Upplägg på vår undervisning:

Vi väcker nyfikenhet för Blue-Boten med en sång som vi gjort om med en lånad melodi från “Sjörövar-Fabbe”. 
Roboten Blue-Bot heter jag, programmera med mig idag. 
 Algoritmer behöver jag, för å kunna flytta mig – Hej!
 Vrida höger, ta tre steg fram 
 Knappa vänster, och tre steg bak 
 Algoritmer behöver jag, för å kunna flytta mig – Hej!
Denna sång används som introduktion vid varje undervisningstillfälle med Blue-Boten för att skapa en igenkänning. Tillsammans med barnen sjunger vi och konkretiserar riktningarna och visar symboler anpassat till Blue-Boten. Symbolerna läggs fram samtidigt som ett barn väljer nästa steg, ett- till ett- principen. När vi tagit fram rätt algoritm konkretiseras det genom symbolerna. Blue-Boten kodas och ett steg i koden tas bort från den utlagda algoritmen för att göra det tydligt för barnen var Blue-Boten befinner sig i programmeringen.
Med varierat innehåll kan undervisningen anpassas till alla åldersgrupper, med till exempel olika hinder på vägen eller olika storlekar på underlaget För att utveckla undervisningen kan en lärplatta sammankopplas till Blue-Boten. I vår undervisning innebär det att Blue-Boten ska programmeras så den kan komma till rutan med bilden på ett djur, ibland går det men ibland stöter barnen på en bugg. Barnet sammankopplar djuret med en sång till exempel masken med sången “Pelle Jöns”.
Barn behöver få en förståelse för att det finns programmerade saker i barnens vardag, till exempel; hissar, busskort, lärplattor. Vi lever i ett snabbt växande tekniksamhälle där alla är berörda och använder tekniska artefakter dagligen, därför behöver barn tidigt få möjligheter att utveckla intresset för teknik för att få kunskap om sin omvärld och hur den fungerar. De arbeten som dessa barn kommer att arbeta med är fortfarande inte skapade utan under utveckling. Grunden läggs i förskolan för att förstå att programmering är något som förekommer i barns vardag hela tiden (Bjurulf, 2013). Blue-Boten är ett bra redskap att använda då barnen får erfara en direkt följd av deras programmeringskod, eftersom de ser hur roboten rör sig efter deras kommandon.

Referenslista:

Bjurulf, V. (2013). Teknik didaktik i förskolan.Lund: Studentlitteratur AB.
Hands on science. (2017). Programmering för alla.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö18. Stockholm: Skolverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...