Vi konstruerade en artefakt som vi kallar Plick-Plock. Barnen ska kunna använda den när de städar i förskolan, eftersom städning ingår i förskolan och är en vardaglig aktivitet. Bjurulf (2018) påpekar att Fröbel anser att pedagogerna ska avsiktligt stödja barnen eftersom det då kan bidra till deras utveckling och lärande. Om barnen tidigt får vara med och observera och vara aktiva själva genom att pröva olika redskap och material kan de utveckla förmågan att urskilja teknik i vardagen. Fröbel och Dewey delar samma åsikter kring pedagogisk verksamhet, som ska utgå från barnens intressen och skapa mening för dem. Utifrån barnens ålder har vi tänkt att de ska få lära sig genom att prova praktiskt och samtidigt samtala om det. Vi utgick från två mål i läroplanen för förskolan (Lpfö18) “Förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen och förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap “ (skolverket, 18 s.14).
Tanken med vår artefakt är att den ska göra städningen roligare för barnen. Genom att använda sig av hjulet och hävstången kan synliggöra några av de enkla maskinerna och deras funktioner. Detta synliggöra även ämnet teknik om man som pedagog benämner de rätta begreppen. Gyllene regeln är enligt Lättman-Masch, Wejdmark, Jacobsson, Persson och Ekblad (2016) “det man vinner i kraft förlorar man i väg”(s.281). Detta lyfter vi fram genom att barnen ska få prova om artefakten fungerar bäst med eller utan de enkla maskinerna. Barnen ska få möjlighet att utveckla förståelse för att följa enklare beskrivningar. Bjurulf (2018) anser att när barn ska göra egna konstruktioner kan det vara bra att de får titta och undersöka en befintlig. Utifrån det får barnen möjlighet att urskilja teknik och detaljer som de innan inte hade uppmärksammat. De ska få välja material för att själva kunna se vad som passar och fungerar bäst även under processen få välja vilka verktyg som är lämpliga. Bjurulf (2018) menar att barnen får göra olika aktiviteter där de får lösa problem och där problemlösning ingår. Varje barn kan få positiva upplevelser när dem lyckas. Och även får uppmärksamhet för hur de har gått till väga och vilka val de har gjort så kan det stärka deras självkänsla. När barnen är med i mindre grupper kan de se hur andra barn har löst problem och diskutera, genom det blir barnen delaktiga och får synas och höras.
Referenslista
Bjurulf, V. (2018). Teknikdidaktik i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. och Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Förskola och åk F-3. Vimmerby: OutdoorTeaching Förlag.
Skolverket (2018) Läroplanen för förskolan Lpfö18. Stockholm: Skolverket.
/ Grupp Programmet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar