onsdag 17 april 2019

Artefaktuppgift - Algoritmen

Sammanfattning – artefaktuppgift

Vi har valt att arbeta med Trulle som ett tematiskt arbetssätt, där barn lockas att frivilligt delta och utforska det som är intressant just för dem. En del utav temat är Trulle och vinden som är en konstruktiv saga. Konstruktiva sagor handlar om att det i sagan framställs som ett problem som måste lösas på praktisk väg, dvs. tillverka något. Bjurulf (2013) nämner att sagor kan vara en utgångspunkt för när barn ska upptäcka och utforska teknik.

Vi har valt att bygga en vindsnurra som artefakt för att lösa Trulles problem samt för att kunna användas i barnens vardag t.ex. för att hjälpa till vid tambursituationer, då barnen kan se om det blåser ute. 

Rebecca, Jennifer, Amanda, Åsa, Karolin, Catarina 











   

Referens:
Bjurolf, V. (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Stockholm: Norstedts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...