Städ-rutschkana inspirerad av det lutande planet
Vi har utgått från tidigare erfarenheter av vad barnen kan tänkas behöva
för att underlätta i vardagen under vfu-perioderna. Den ålder på barngrupp vi
har valt att fokusera på är barn mellan 1–5 år, med syftet att alla barn i
verksamheten ska få samma förutsättningar. Vi har valt att använda oss av det
lutande planet för att konstruera ett hjälpmedel som barnen kan använda sig av
vid städning och som samtidigt bidrar till intresse och underhållning. Det var
viktigt för oss att använda oss av material som är lätt att införskaffa, då så
många verksamheter som möjligt ska kunna ta del av detta. Vi har även kopplat
flera delar av vår redovisning till kurslitteratur samt läroplanen. De målen
från läroplanen (Skolverket, 2018) som vi har kopplat till är:
- förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett växande ansvar och
intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället
- barnen
kan genom samtal och problematiserande av olika saker tillsammans
utvecklas som individer och får då förhoppningsvis en ökad positiv
självbild samt ett bättre självförtroende.
- förskolan
ska ge barnen förutsättningar att utveckla sin förmåga till upptäckande
och utforskande av teknik i vardagen
- förskolan
ska ge barnen förutsättning att utveckla sin förmåga att bygga, skapa och
konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
Genom olika didaktiska utgångspunkter har vi tillsammans kommit fram till vår
artefakt. dessa didaktiska utgångspunkter är följande:
•Hur tänkte vi?
•Varför valde vi vår artefakt?
•Vad gjorde vi?
•Vilken målgrupp riktar vi oss till?
Vi har använt oss av det lutande planet och Lättman - Masch, Wejdmark,
Jacobsson, Persson & Ekblad (2016) påpekar att det kan hjälpa barnen
att på olika sätt lösa de problem som uppstår när de exempelvis ska bära och
förflytta tyngre objekt. Det lutande planet kan användas som en rutschkana till
leksakerna som ska sorteras tillbaka till respektive låda. Storleken på
artefakten kan variera beroende på verksamhetens behov då höjden varierar
beroende på storleken av låda dvs. om lådan är mindre så behöver artefakten
också vara lägre.
Vi har skapat två olika exempel på städ - rutschkanor där den ena har plan
yta medan den andra är i formen av en cylinder. Den artefakt som har plan yta
består av ett rätblock som grund, fyra rundstavar som sticker upp ur
rätblockets fyra hörn, en plan rektangulär kartongbit som sitter fast i
rundstavarnas tippar och till sist två tändsticksaskar som är ihop limmade
längst ner som då ska ta emot materialet som åker ner från det lutande planet.
Sedan har vi det andra exemplet av lutande plan som är formad som en
cylinder. Basen för denna är likadan som för den tidigare artefakten med en
skillnad och detta är att lutningen består av en pappersrulle.
I vårt arbete lyfter vi även en kritisk aspekt som handlar om användandet
av genomskinligt material och detta är något som även kurslitteraturen Lättman
- Masch et al (2018) hänvisar till. Vi ser både för och nackdelar med detta.
Nackdelen är att genomskinligt material kan vara svårt att få tag på och
eventuellt svårare att fästa samman med resterande material. Det positiva dock
hade varit att barnen lättare skulle kunna följa materialens gång ner mot
lådan, speciellt när det gäller större artefakt.
Under våra vfu-perioder har vi sett att barnen generellt inte tycker om att
städa och bara ser det som det måste samtidigt som vi har sett att lutande
planet används mycket í deras vardag. Detta sker nästan alltid omedvetet både
för barn och pedagoger, men ses vid mång tillfällen. Till exempel när barnen
tar med sig olika typer av material såsom stenar, sand, hinkar och spadar upp
till rutschkanan och provar att kasta ned dem.
Våra tankar och vad vi lärt oss på vägen är att det finns många vardagliga
händelser som leken kan vävas in i. Det gäller för oss framtida pedagoger att
tänka kreativt, problematisera och väva in barnens delaktighet. Barnen borde få
frågan om vad de gör i många fall innan de blir tillsagda att det de gör inte
är något de får lov att göra. Ibland har de ett syfte som vi pedagoger inte kan
synliggöra och då är det av stor vikt att fråga barnen vad det är de gör samt
att lyssna på dem utan att vara dömande utan snarare visa stort intresse och
nyfikenhet. Det var lite förvånande för oss allihop att vi alla upplevt
städningen i förskolan under vår VFU som ett stort problem eller dröjsmål som
sällan barnen ville involveras i. Detta är förstås inte barnens fel utan vi som
framtida pedagoger måste motivera barnen till att vilja delta i städningen. När
det kommer till miljö och hållbar utveckling skadar det inte att börja i det
lilla formatet. Nämligen i verksamheten, i en trygg miljö som barnen väl känner
till. De känner till att var sak har sin plats och städar efter sig själva/sitt
stök. Vidareutveckling rör exempelvis naturen, utomhusmiljön. Här finns ingen
bestämd plats för plast, plasten har inte heller kastats av barnen. De uppmanas
att städa upp efter någon annan. Varför? Därför att det gynnar dem och hela
världens befolkning i längden. Vidare kan man ta med sig skräpet till en
sopstation.
Sammanfattningsvis vill vi belysa att vår artefakt ska uppmuntra barnen
till städning samt att städning ska förknippas med något lustfyllt och positivt
och inte bara något jobbigt som ibland måste göras.
Referenser:
Lättman - Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson,G.,Persson,E.,& Eklblad, C. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute- förskola och åk F-3 (Andra upplagan). Vimmerby: outdoorTeaching förlag AB.
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.
De som har medverkat är:
Ghazal Sharifi
Elvira Segerkvist
Nina Sällberg
Sandra Markov
Oskar Rydh
Elin Svennevid
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar