torsdag 2 maj 2019

Grupp Programmet. Molekylleken

Vi har valt leken “vattendroppen” utifrån boken “Leka och lära naturvetenskap och teknik ute”.  Syfte - Barnen ska få en förståelse för begreppet molekyl på ett lekfullt sätt och att molekylerna bygger upp all materia runt omkring oss. Vi utgår från vattenmolekylen.  
Målgrupp Barn i åldersgruppen 3-5 år.  
Förberedelse Två petflaskor fyllda med vatten, varav en är frusen.  Finns det vatten i närheten av det valda området använder man sig av det istället.  Välj en plats där det finns stor yta att rör sig på, t ex utomhus.  
Utförande Samla barnen i en ring. Samtala med barnen om vattenmolekyler och samtidigt skickas vattenflaskorna runt.  Samtala om att vatten består av molekyler som inte är synligt för oss här och nu. Vattnet kan vara i tre olika faser och molekylerna rör sig olika beroende på temperaturen.  Fast/is, flytande, gas. Visa flaskorna och sedan berätta att när solen skiner på vattnet, t.ex. en vattenpöl, avdunstar vattnet och det bildas ånga som är fasen gas. Berätta även att molekyler finns i mycket runtomkring oss och inte bara i vatten.  
Pedagogerna visar rörelserna samtidigt som den berättar vad barnen ska göra.  Alla barnen ska stå i en ring och hålla varandra i händerna, förklara för barnen “nu är alla vattenmolekyler”, de ska inte släppa taget om varandra.  
Låt barnen röra sig sakta/vagga för att gestalta vattenmolekylerna i den flytande fasen.  
Berätta sedan “brrr vad kallt det börjar bli, det blir bara kallare och kallare. Och nu blir vattenmolekylerna alldeles stela och tysta för nu har vattnet frusit till is”. Barnen ska stå stilla, tysta och fortsätta hålla varandra i händerna. Pedagogen kan sedan viska “känner ni hur kallt det är? Men nu börjar solen titta fram och isen börjar smälta”  Barnen får sakta börja röra sig och vagga “Känner ni hur värmen börjar göra er rörligare?”.  
“Solen skiner, oj vad varmt det är” Låt barnen släppa varandras händer och dansa fritt. “vattenmolekylerna blir tokiga av värmen och övergår till ånga som är gasfas och dansar fritt(låt barnen dansa en stund) Solen går ner och det blir kallare så molekylerna lugnar ner sig och ta varandras händer igen.”  Låt barnen ställa sig i ringen igen och avsluta leken med sången:  Dripp dropp dripp dropp Vad är det som regnar på vårat paraply? Vad är det som snöar ner från skyn? Jo, vatten, vatten, bra vanligt vatten 
Samtala med barnen om vad som händer med molekylerna i de olika faserna. Återkoppla till petflaskorna och titta på dem igen.  
Motivering till val av arbetssätt  Barnen ska få lära sig om hur vattenmolekylerna beter sig i de olika faserna genom lek. De får uppleva konkret med kroppen, eftersom de får gestalta de molekylerna.  Synliggör begrepp genom att sätta ord på det som händer i leken och använda sig av rätt begrepp.  
Genom att samtala efter upprepar man det som de har gjort och det kan bidra till deras lärande.  
Ute i naturen finns det stora ytor att röra sig på då det ingår att dansa fritt. 

Referens: Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. & Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute, Förskola och åk F-3. Vimmerby: OutdoorTeaching

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...