onsdag 17 april 2019

Artefaktuppgift Grupp Loopen

Sammanfattning Bestickhållaren


Vi har konstruerat ett hjälpmedel för matsituationer som vi kallar "bestickhållaren". Detta hjälpmedel består av en klädnypa och magnet där magneten fästs på klädnypan. Klädnypan ska sedan sitta fast på kanten på tallriken så att barnens bestick ligger still och inte hamnar i maten. Genom detta hoppas vi kunna lösa ett vardagligt problem i barnens vardag och på ett enkelt sätt introducera ämnet teknik. 

Vi tänker att vi först ska prata med barnen om de känner igen de olika föremålen klädnypa och magnet. Sedan kommer vi prata om föremålens olika syften och skapa olika lekar med föremålen så det lockar barnens intresse. Barnen kan få undersöka vad som händer om man trycker på olika ställen på klädnypan och på så vis får de upptäcka den enkla maskinen hävstång. Magneten använder vi för att prata om magnetism med barnen men detta övergår mer i ämnet naturvetenskap. 




Barnen får sedan en färdig modell eller ritning av bestickhållaren. Vi tänker att vi pratar med barnen om varför den tekniska artefakten ser ut som den gör och vilket syfte den ska uppfylla men här kan det även inträffa att barnen själva upptäcker att denna bestickhållare kan användas till andra saker i vardagen i förskolan. Barnen får sedan med hjälp av en pedagog konstruera sin egen bestickhållare.  ”Det är viktigt att små barn får uppleva att teknik kan utgöra en hjälp och ett stöd i många situationer för att de ska utveckla ett intresse för teknik” (Bjurulf, 2013, s. 14).

De läroplansmål som vi har tänkt arbeta med är: 
" förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen", samt
"förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” 


En av de teorier som ligger till grund i vår planering av artefakten som ska skapas av barnen är Fröbels teorier. Han menar att vuxna på ett medvetet sätt ska stödja barnen för att på så vis bidra till utveckling och lärande. Han menar också att om barn får vara med och iaktta och även vara aktiva själva och pröva olika material, redskap och verktyg så kan de utveckla förmågan att se mångfalden i tillvaron. Då får barnen förutsättningar för att kunna urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar. 



Referenser: 

Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan. Stockholm: Skolverket.


Grupp Loopen: Emma Johansson, Emelie Larsson, Ulrica Hjelm, Victoria Elmsén, Sandra Andersson, Jessica Johannesson



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...