Vi
har konstruerat ett hjälpmedel för matsituationer som vi kallar "bestickhållaren". Detta hjälpmedel består av
en klädnypa och magnet där magneten fästs på klädnypan. Klädnypan ska sedan
sitta fast på kanten på tallriken så att barnens bestick ligger still och inte
hamnar i maten. Genom detta hoppas vi kunna lösa ett vardagligt problem i barnens vardag och på ett enkelt sätt introducera ämnet teknik.
Vi tänker att vi först
ska prata med barnen om de känner igen de olika föremålen klädnypa och magnet. Sedan kommer vi prata om föremålens olika syften och skapa olika lekar
med föremålen så det lockar barnens intresse. Barnen kan få undersöka
vad som händer om man trycker på olika ställen på klädnypan och på så vis får
de upptäcka den enkla maskinen hävstång. Magneten använder vi för att prata om magnetism med barnen men detta övergår mer i ämnet naturvetenskap.
Barnen
får sedan en färdig modell eller ritning av bestickhållaren. Vi tänker att vi
pratar med barnen om varför den tekniska artefakten ser ut som den gör och
vilket syfte den ska uppfylla men här kan det även inträffa att barnen själva
upptäcker att denna bestickhållare kan användas till andra saker i vardagen i
förskolan. Barnen får sedan med hjälp av en pedagog konstruera sin egen
bestickhållare. ”Det är viktigt att små barn får uppleva att teknik
kan utgöra en hjälp och ett stöd i många situationer för att de ska utveckla
ett intresse för teknik” (Bjurulf, 2013, s. 14).
De läroplansmål som vi har tänkt arbeta med är:
" förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen", samt
"förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga,
skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap”
En av de teorier som ligger till grund i vår planering av artefakten som ska skapas av barnen är Fröbels teorier. Han menar att vuxna på
ett medvetet sätt ska stödja barnen för att på så vis bidra till utveckling och
lärande. Han menar också att om barn får vara med och iaktta och även vara
aktiva själva och pröva olika material, redskap och verktyg så kan de utveckla
förmågan att se mångfalden i tillvaron. Då får barnen förutsättningar för att
kunna urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.
Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan. Stockholm: Skolverket.
Grupp Loopen: Emma Johansson, Emelie Larsson, Ulrica Hjelm, Victoria Elmsén, Sandra Andersson, Jessica Johannesson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar