måndag 29 april 2019

Algoritmen - programmering med blue-bot


 Blue-bot 

De didaktiska frågorna kan vad, hur och varför kan komma till hjälp när man behöver vägledning i hur de digitala redskapen kan användas i förskolans verksamhet. 

Blue-boten är en av de digitala redskap som idag har en aktiv roll i många förskolor. Blue-bot kan styras med hjälp av knapparna som finns på robotens rygg. På ryggen finns pilarna framåt, bakåt, och rotation vänster - höger, vilket betyder att den bara vrider sig åt ett håll och inte rör sig framåt samtidigt. Samt så finns knapparna GO, paus och kryss (rensa tidigare algoritm). 

Beskrivning av undervisning, ålder 1-5.

Förberedelse:
I vår undervisning använder vi oss av Trulle som ett tematiskt arbetsätt. Vi kommer att gör iordning ett paket som innehåller blue-boten och en saga, som sedan placeras ut på en lämplig plats på avdelningen. Trulle kommer att sättas ut tillsammans med ett kuvert som är adresserat till förskolan Kotten. Vi har även fixat underlag till sagan och små pilkort så att vi kan lägga ut algoritmen vid sidan av. 

Genomförande: 
Trulle finns redan i rummet där vi brukar ha samling, han är placerad så att barnen direkt ser honom och det stora kuvertet. Kuvertet innehåller en algoritm samt pilar. Vi väljer att väcka barnens nyfikenhet genom att ställa frågor som till exempel; "vad kan det här betyda?" och "är det här en hemlig kod som Trulle har med sig?" 



Tanken är att barnen ska få öva sig på att följa instruktioner med hjälp av analog programmering och på så vis få en förförståelse för kommandon och algoritmer innan de själva får testa på Blue-boten. Vi kommer därför att tillsammans med barnen lägga ut pilarna på golvet, vid startpunkten, så att den liknar algoritmen som Trulle hade med sig. Sedan följer vi pilarna som vidare leder till paketet. I paketet finns Blue-boten samt en saga, Bjurulf (2013) nämner att sagor kan vara en bra utgångspunkt när det kommer till att upptäcka och utforska teknik. Vi har därför valt att lägga upp undervisning på vidare sätt genom att introducera Blue-boten tillsammans med en saga. Sagan handlar om att leda Blue-boten igenom en bana där den träffar på olika djur och som leder fram till en skatt. 

Saga 
Trulle har hittat en skattkarta i sin brevlåda, men hur ska han komma till ön där skatten finns? 
Trulle börjar sin resa genom att åka ↑↑
Men han blir bortjagad av en arg fiskmås  Trulle blir tvungen att åka ↓. 
Han svänger ↩ och går ett steg ↑
Där träffar han en sjöstjärna som säger att Trulle är  väg åt fel håll. 
Trulle svänger ↪↪ och ↑↑↑.
Trulle stöter på en haj, som först tänker äta upp Trulle, men Trulle lovar att dela skatten med hajen så hajen hjälper Trulle vidare 
Trulle svänger ↩ och tar ↑↑ steg. Sedan ↩ och går ett steg ↑. 

Trulle hittar skatten och bjuder in de övriga djuren på en picknick

Som avslut bjuder vi barnen på frukt. 

Syfte 
Vårt syfte med undervisningen är att barnen ska få en förförståelse för programmering, med blue-boten som digitalt redskap. I lpfö98/18 står det att utbildningen i förskolan, ska ge barn förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet till att utveckla en förståelse för den digitalisering som de möter i vardagen.

Referenslista
Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Stockholm: Nordstedts. 
Skolverket (2018) Läroplanen för förskolan Lpfö18. Stockholm: Skolverket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...