Syfte och målgrupp:
Vårt syfte med denna undervisning är att introducera ozoboten och programmering till barnen på ett lekfullt och intressant sätt.
Vi har valt att inrikta oss till åldersgruppen 5–6 år för att vi har stött på många kritiska aspekter som kan vara svårt att utföra för de mindre barnen. Ozoboten är en robot som tolkar sekvenser av färger och färgkombinationer för att utföra ett arbete och som hands on science (2017) skriver om i det röda kompendiet, så är roboten tre centimeter i diameter.
Utvecklingsområde:
Detta arbete går att anpassa på olika sätt beroende vilken åldersgrupp som ska arbetas med samt vilka förutsättningar förskolan har. Ett exempel på utveckling för de mindre barnen är att innan introduktion av färgkoder fokusera på att endast dra vägbanor i olika färger.
Förförståelse:
Det finns robotar i samhället som barnen redan har tagit del av exempelvis dammsugare, diskmaskin. Vi tror att barnen kan ha en förståelse kring den andra robotvarianten bluebot då det kanske redan finns på förskolorna. Barnen i 5–6 år åldern bör i våran undervisning redan ha en förförståelse för färgerna, som till exempel blå, grön och röd. Vi behöver alltså inte lägga någon vikt på att introducera färgerna innan vi börjar med arbetet kring vårat syfte.
Saga; Rödluvan och vargen:
För att introducera hur våran Ozobot fungerar på ett lekfullt och lustfullt sätt som vårat syfte i undervisningen handlade om, kom vi fram till att vi skulle använda oss av denna saga. Vi ritade upp sagan på ett stort papper och hade med olika färgkoder som kunde kopplas till våran berättelse på ett bra sätt. Till exempel att ozoboten gick långsamt när den gick upp för backen, ytterligare ett exempel är att den gick sicksack förbi taggbuskarna. För att barnen ska få en större förståelse för färgkodernas innebörd tänker vi att pedagogerna tillsammans med barnen kan koppla en viss färgkod till en illustration av något de känner igen, till exempel snigelfart kan kopplas till en snigel. Video på saganPage Break
Våran koppling från våran undervisning till Läroplanen (skolverket 2018):
- Förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen
- förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
- Förmåga att använda och förstå begrepp se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.
Litteratur kopplat till våran undervisning
Bjurulf (2013) förklarar att sagor kan vara en utgångspunkt när barn ska upptäcka och utforska teknik. Problemlösning är ett kännetecken när det gäller teknik och med utgångspunkt från sagorna kan barnen få lösa olika problem som inkluderar konstruktionsarbete. Det kan exempelvis handla om hur prinsessan ska rädda prinsen som sitter fast i det höga tornet. Eller om hur trollet ska komma över till sina kamrater på andra sidan floden. Barnen kan kanske också få i uppdrag att hjälpa sagofigurer som behöver ett nytt hem. Detta tänker vi styrker våran planering till att introducera undervisningen med en saga då barnen kan genom att använda rätt färgkoder hjälpa rödluvan komma fram till mormor.
Referenslista:
Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik I förskolan. Stockholm: Nordstedth
Hands on science (2017) Programmering för alla
Mediapoolen. Hämtad från: 2019-04-22 https://shop.mediapoolen.se/Produkter/Robotar_Programmering/Robotar/Ozobot_(Fo,_F-3,_4-6,_7-9)?id=1611005
Skolverket, (2018). Läroplan för förskolan, lpfö98, reviderad 2018
Sönnerås, K. (2019). Programmering I förskolan, utveckla digital kompetens. Johanneshov: MTM
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar