onsdag 17 april 2019

Hitta jämvikt - artefaktsuppgift grupp Kilen

Sammanfattning av vår uppgift 
Vi har skapat en artefakt kopplad till den enkla maskinen hävstång. Den kan användas i undervisningen med barnen genom att de får utforska och upptäcka jämvikt, vridningspunkt och tyngdpunkt för att få en ökad förståelse för tekniken. Artefakten fungerar som en slags våg och vi kunde därför koppla den till barnens vardag och deras föreställningar om vad som är tyngst. En föreställning barn har är att det som är störst är tyngst, och att den som är äldst är störst. Med vår artefakt kan barnens tankar utmanas och med närvarande pedagoger kan samtal skapas om artefakten och dess olika delar. Vi har utgått från John Deweys teori om att det är viktigt för barns lärande att både få tänka och göra (Bjurulf, 2013). Därför har vi fokuserat på att barnen ska få vara delaktiga och medskapande i val av material och användning av artefakten och därmed skapa en helhet mellan tänkandet och görandet.

Vår artefakt går att utveckla genom att barnen erbjuds tillfällen att utforska och upptäcka andra material att använda sig av för att skapa, konstruera och använda liknande artefakter. Detta kan ske genom teknikpromenader både inomhus och utomhus där man kan samla material för att skapa egna artefakter som den redan färdiga eller få idéer om nya artefakter med samma funktion.

Vi har kopplat arbetet till två mål ur förskolans läroplan och dessa är


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla 

  • förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

  • förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen 

Reflektioner
Vi har efter arbetet med teknik och när vi fått ta del av alla gruppers redovisningar fått en större förståelse för teknik och hur brett ämnet är. Vi har funderat mycket på frågan om vad som inte är teknik och kommit fram till att det är svårare och skapar mer tankar att tänka så än att tänka på vad omkring oss som är teknik. Vi hade själva svårt att komma fram till något svar på frågan och vi inser därmed hur viktigt det är att arbeta med teknik med barn redan i förskolan för att ge de en god grund. Utifrån allas redovisningar har vi tagit med oss att det går att skapa tekniska artefakter med små medel och på ett enkelt sätt, som innebär att även barn kan vara delaktiga och medskapande i arbetet med skapande av tekniska artefakter. 

Här är vårt material till vår artefakt.
  
Artefakten och ritningen
  •  
  • Referenser

    • Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik i förskolan. (2. uppl.) Stockholm: Studentlitteratur.
    Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö98 (Rev 2018)Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...