Programmering
med Blue-bot
Åldersgrupp: 3-5 år.
Syfte
Vi vill att barnen ska lära sig förstå vad en
robot är. Och att de finns i vår närhet utan att vi tänker på det. Det är inte
magi det är teknik. Att känna till några saker i vardagen som är programmerade respektive
inte programmerade. Sönnerås (2017) menar att det är skillnad på en maskin och
en robot. En maskin är mekaniskt anordnad och utför arbeten som är mekaniska.
Medan en robot är tekniskt anordnad och styrs av programmering. Ofta utför
robotar fysiska uppgifter fortsätter författaren.
Sönnerås (2017) menar också att genom att samtala
med barnen om digitalisering i samhället ökar deras medvetenhet om det samt att
prata om människan bakom alla prylar. Vilket är viktigt i dagens tekniska
samhälle.
Barnen ska få ”Möjlighet att utforska,
reflektera kring och beskriva sin omvärld” (s.9, lpfö 18) ”Förskolan ska
ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse och
kunskaper om natur, samhälle och teknik” (s.9, lpfö 18).
Barnen får
hjälpa varandra med vägbeskrivningar samt genom att använda blueboten så är
detta inte bara ett tillfälle för programmering utan också att det uppmuntrar
till samtal, möten samarbeten och utmaningar.
Upplägg: Vi tänker oss ett temaarbete kring teknik och programmering.
Fråga barnen “vad är en robot för er?”. Vi har också förklarat och samtalat om
programmering med barnen, vad de har hemma som är programmerat och vad för
robotar som de har. De har fått prova blueboten på egen hand. De får sedan med
en ipad hem för att ta kort på deras tekniska föremål och tanken är att de ska
få visa upp det för blueboten senare i undervisningen. De får tillverka sina
egna hus till bluebotbanan plus en förskola.
För att introducera blue-boten på ett lustfullt sätt valde vi att
använda en låda där roboten gömde sig i. Roboten kom sedan fram genom att vi
förstod vikten av rätt ordningsföljd. Vilket är grundläggande att förstå
programmering. Vår blue-bot Bettan utgår från förskolan och ska ta sig till
varje barns hus för att ta del av deras tekniska saker. Vi har ett förutbestämt
schema för vilka barn som Bettan ska ta sig fram till varje dag tills allas
barns hus är besökta.
Anpassning: 1-3 år ska få en mindre matta med endast ett hus
i taget (deras eget hus). Alla får ta fotografier på robotar I deras hem (ex. Robotdamsugare, diskmaskin etc.).
Förskoleklass 6 år, får en större matta med fler
hus och kodar blueboten själva. Alla får ta fotografier på robotar i hemmet.
Innan de trycker på blueboten så får de lägga fram kort med pilar alternativt
visa på whiteboard tavla hur de tänkt att blueboten ska gå.
Förförståelse: Samt hur blueboten fungerar. Vi förklarar för
barnen att programmera är att tydligt instruera datorer och robotar vad vi vill
att de ska göra. Genom att förstå programmeringen så tillåter vi barnen att
testa sig fram, genom att de får programmera vår blue-bot.
Referens:
Sönnerås, J. (2019). Programmering I förskolan,
utveckla digital kompetens. Gothia Fortbildning: Stockholm.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan.
Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar