Algoritmen – promenadbingo
Målgrupp: Förskola, tre-fem åringar
Förberedelse: Dela upp barnen i mindre grupper med en pedagog i varje grupp alternativt om det är större barn så kan de få gå två och två, förbered så att det finns bingobrickor och pennor. Välj en miljö som du känner till alternativt undersök platsen innan aktiviteten.
Att ha med sig: iPad/mobiltelefon/kamera, luppar, förstoringsglas, en lista på alla som är med.
Att ha med sig: iPad/mobiltelefon/kamera, luppar, förstoringsglas, en lista på alla som är med.
Utförande: Börja med att starta upp aktiviteten på en plats där man kan få sitta ostört och presentera promenadbingo på följande sätt för att väcka barns intresse och nyfikenhet: börja med att ställa olika frågeställningar till barnen innan ni delar ut bingobrickorna, exempel, “vad finns det i naturen?” och “vad tror ni att ni kommer att hitta?”. Barnens svar kan leda vidare till andra diskussioner. Dela in grupperna, ge dem en bingobricka och gå igenom vad som finns på respektive, passa på att ta upp regler som både finns i skogen och som ni som pedagoger vill förhålla er till. Efter en halvtimme samlas gruppen på samlingsplatsen igen för att gå igenom vad man har hittat och om hypoteserna vid aktivitetens start stämde. Avsluta aktiviteten med en sång, alternativt den som finns här nedan eller om ni redan har en befintlig sång på förskolan. Avslutssång: Hejdå skogen (Björnen sover) Hejdå skogen, hejdå skogen, nu ska vi gå hem. Nu så får det räcka, vi ses ju om en vecka, Hejdå skogen, hejdå skogen, nu ska vi gå hem.
Syfte: Syftet med aktiviteten är att barnen ska få en grund i vad det finns för olika arter i naturen.
Motivering till val av arbetssätt: Genom att vara ute i naturen får barnen förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att de ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistats i olika naturmiljöer. I samband med barnens bingopromenad får de i uppgift att fotografera alternativt plocka med sig de arter som finns på bingobrickan. Under detta moment kan en pedagog med fördel uppmärksamma barnen på vad man får göra/plocka i naturen och inte, läran om allemansrätten.
Källa: Lättman-Masch, R. (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och åk förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar