Teknisk Artefakt: Katapult!
Grupp Buggen⚙️
Anna Berg, Malin Andersson, Helena Lundqvist, Tytti Aarrepalo, Kristina Mattsson, Sara Mononen.
Förenklad ritning av vår katapult.
|
Färdig katapult. |
- Väcka barns nyfikenhet med hjälp av saga och dramatisering för att skapa ett intresse för naturvetenskap, teknik, fysik och matematik.
- Se och erfara enkla maskiner i närmiljön.
- Samtala och ta in barns idéer och tankar.
- Att förstå några enkla tekniska lösningar, kunna skapa, efter en ritning samt tillverka egna efter erövrade erfarenheter.
- Barn ges förståelse för hållbar utveckling, återanvändning, återvinning samt vad som händer med materialet.
- Dokumentation: retrospektiv och prospektiv. Då, nu och framtid.
...
Referenslista:
Barr, A., Nettrup, A., & Rosdahl, A. (2014). Naturförskola -lärande för hållbar utveckling(1:2 uppl.). Stockholm: Författarna och Lärarförlaget.
Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Lund: Studentlitteratur AB
Lättman-Masch, R., Wejdemark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute- förskola och åk f-3(2 uppl.). Vimmerby: OutdoorTeachingFörlag AB.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö18.Stockholm: Skolverket.
Skolverket. (2018). Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018(5 uppl.). Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar