onsdag 17 april 2019

Artefakt: Robotens händelsekedja


Vi i gruppen Roboten har konstruerat en artefakt i formen av en kulbana. Vi har valt att återanvända olika typer av kartong och plast. Vi har sedan satt ihop kulbanan med hjälp av olika redskap, så som sax och limpistol.

Vi har fokuserat på det tekniska systemet av vår konstruktion av artefakten. Av den tidigare forskningen så framkommer det att genom att använda tekniska system så får barnen en bättre förståelse i att använda olika föremål och får bättre förståelse för konsekvenser av teknikanvändning. Med tekniska system så menas händelsekedjor. För att lära barnen om hur någonting hänger ihop, hur det kan påverka varandra och få en förståelse för konsekvenser av sitt handlande så valde vi att göra en händelsekedja i vår artefakt som visar på tekniska system. (Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik i förskolan. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur.).   

Genom att använda tekniska systemet av en händelsekedja så får barnen bättre förståelse i att använda olika föremål och får bättre förståelse för konsekvenser av teknikanvändning. Så som hur något hänger ihop och hur saker påverkar varandra. 

För att barnen ska lära sig tekniska funktioner på ett lustfyllt sätt så använder vi oss av variationsteori. Vi varierar material som ska ta sig fram i banan och under ett temaarbetet så tänker vi att man skulle kunna varierar olika sätt att lära oss om teknik. För att koppla vår artefakt till barnens vardag så lär sig barnen problemlösning med hjälp av teknik vilket de kan ha nytta av vid andra tillfällen. Vi kan koppla hindren i vår artefakt till barnens vardag, kan barnen hitta andra lutande plan som pulkabackar och liknande? Vilka broar och tunnlar kan de se eller har sett? Exempelvis så måste barnen tänka på hur mycket de lutar på sitt glas när de dricker. Vi tänker oss att när barnen använder sig av vår artefakt så lär de sig tekniska funktioner med sina sinnen vilket ger dem ett djupinriktat lärande som de kan ta med sig i livet med senare jobb, utbildningar och i roller som samhällsmedborgare.

Vi anser att vi kan uppfylla läroplanens mål, att främja barnens "förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap". Men som alltid så tänker vi på vikten av att vara en närvarande pedagog. En pedagog måste med sin stora vetskap om teknik kunna styra samtalen med barnen så att de blir läraktiga och givande. Vi hoppas att vi funnit barnens intresse när vi ska bygga en kulbana tillsammans och därmed kommer väcka många frågor och funderingar som kan leda till ett personligt lärande. Exempelvis , när vi bygger ihop artefakten med barnen så kan vi prata om saxen och hur dess funktion syftar till den “enkla maskinen” kilen. Vi använde kartong och plast och garn som människan skapat med hjälp av olika tekniker och tekniska maskiner. Människan har även skapat dessa ting vi gjort modeller av då de försökt att lösa problem.
Under arbetet med vår artifakt har vi i gruppen fått upp ögonen för hur man kan lära barnen teknik på ett lekfullt och lustfyllt sett. Vi har förstått hur vi ska koppla teknik till vardagen. Vi ser fram emot att komma ut i verksamheter som färdiga förskollärare och tillämpa vår kunskap om teknik och lärtekniker inom teknik i förskolan.

Roboten: Frida Persson, Veronica Persson, Linnéa Perström, Emma Larsson, Amanda Olsson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...