Arkimedes - Analog programmering
Syfte
Syftet med vår undervisning är att barnen skall få möjlighet att öva sig på att tänka framåt i flera led.
Upplägg/åldersgrupp
I vår undervisning kommer barnen få en åldersanpassad introduktion till kodskrivande. Vi har valt att använda oss utav ett lakan med ett rutnät om 40x40 cm på, ett neutralt material för att kunna ändra innehållet i undervisningen. Uppstarten av vår undervisning är att introducera roboten Greger, förklara att roboten inte förstår vårt språk, utan bara kodspråk. Barnen ska skriva en kod som gör att roboten förflyttar sig över rutnätet. Vid detta tillfälle har vi valt att arbeta med källsortering och det innebär att roboten programmeras att samla upp olika avfall, för att sedan sortera i rätt kärl. Vår undervisning vill vi knyta samman med ett av förskolans uppdrag kring natur och teknik. Enligt förskolans läroplan Lpfö98 skall utbildningen ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik (Skolverket, 2018). Vår undervisning är anpassningsbar för hela barngruppen oavsett ålder. I arbetet med barn i yngre åldrar har vi valt att använda ett rutnät med 2x4 rutor, 3 pilar med olika riktningar och till att börja med att samla in ett matavfall som skall i en brun påse. Barnen måste i detta scenario lägga en pil i taget medan en pedagog systematiskt förflyttar Greger enligt barnets anvisningar. För att sedan utveckla undervisningen för de äldre åldrarna skall barnen sortera både matavfall och plast. Här används fler pilar som barnen lägger i en algoritm från början till slut.
För att öka barnens förståelse för kodläsning, skapar vi pedagoger algoritmer. Barnen skall förflytta roboten, och här kan dem stöta på buggar. Buggarna är i det här fallet algoritmer med medvetna logiska fel (Sönnerås, 2019). Barnens uppgift blir då att identifiera vilka algoritmer som fungerar som de ska och vilka som är buggade. Vår tanke är att när det finns buggar med i algoritmen är det dels för att introducera begreppet ” bugg” till barnen i en mer lättförståelig form, att få dem att öva på att läsa andras kod och vidare utveckla konceptet att en dator alltid följer koden och att det är upp till programmeraren att se till att koden är förståelig och utrör det som är tänkt.
Förförståelse
Förförståelsen de yngre barnen behöver ha innan undervisningen är förståelse för att pilarna är symboler som beskriver riktning. För de äldre barnen behövs även grundläggande kunskaper om vilken ordningsföljd pilarna skall placeras för att skapa algoritmer för roboten. Vi har bestämt att algoritmen skall läsas från vänster till höger och det är ett medvetet val vi gjort för att underlätta för den fortsatta läsningen.
Vidareutveckling
I arbetet med förskoleklass kan man även applicera fler begrepp exempelvis loop och variabler. Man kan även lägga in ”hinder” på rutnätet där vissa rutor inte får beträdas.
Referenser
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Tillgänglig: https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/reviderad-laroplan-for-forskolan
Sönnerås, J. (2019). Programmering i förskolan, utveckla digital kompetens.Gothia Fortbildning: Stockholm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar