PROGRAMMERING MED OZOBOT
Undervisningens syfte:
Vårt syfte med undervisningen är att väcka ett intresse för teknik i form av programmering detta för att barnen ska vara väl förberedda när de börjar skolan. Vi tänker att vi i förskolan lägger grunden för barnens intresse och kunskap kring programmering. Vi vill genom undervisningen ge barn möjlighet till att utveckla förståelse för en av Ozobotens funktioner. Vi intresserar oss för att introducera fem olika färgkoder som Ozoboten läser av och utför. Då barn i förskolan sällan kan läsa har vi valt att lägga till en symbol för varje färgkod för att förenkla och underlätta tolkningen av kommandot.
Det läroplansmål vår undervisning grundar sig i är ”Förskollärare ska ansvara för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av språk och kommunikation samt teknik” (Skolverket, 2018 s.15). Genom användandet av Ozoboten anser vi att barnen utmanas och stimuleras i sin utveckling, både i teknik men även inom sitt språk och kommunikation. En förutsättning för detta är dock att vi pedagoger har en tillräcklig förståelse för ozoboten och har en väl planerad undervisning.
Barnens förförståelse:
Barnen behöver ha en förförståelse för vad programmering innebär så vi tänker att denna undervisning genomförs när barnen har fått arbeta med programmering tidigare. Jäverbring (2017) menar att det är logiken bakom att programmera som är viktigt att lägga till grund i förskolan. Barnen bör ha fått en introduktion om vad Ozobot är och vad färgkoderna gör. Barnen behöver även ha en förförståelse för färger för att kunna göra färgkoder. Vet inte barnen vilka färgerna är blir koderna inte de som barnen har tänkt sig. Samma gäller symbolerna som visar vad färgkoden innebär. Detta tänker vi är viktigt att förtydliga under undervisningen så barnen får vår förståelse av vad symbolerna innebär.
Undervisningens upplägg:
Upplägget för vår undervisning är att vi har med en bana till Ozoboten och låter den köra. Banan innehåller fem olika färgkoder vilka är snurra, pausa, snabb, långsam och zick zack. På banan är fyra av fem färgkoder ifyllda den första är ett vitt tomrum. Ozoboten börjar köra på banan och helt plötsligt tar det stopp. Barnen får med hjälp av symboler fundera ut vilken färgkod som ska fyllas i för att roboten ska utföra ett kommando. Genom detta vill vi påvisa för barnen att man kan använda blockprogrammering. Sönnerås (2017) förklarar blockprogrammering som en visuell programmeringsteknik som generellt liknar att lägga ett pussel. Barnen får i vår undervisning hitta en “pusselbit” i form av en färgkod som ger ett kommando till Ozoboten. Vår avslutning av undervisningen blir att barnen gruppvis får varsin bana att fylla i med färgkoder. Vi tänker att undervisningen riktas mot de äldre åldrarna i förskolan eller barn i förskoleklass. Detta då vi anser att Ozoboten är avancerad och det krävs att kunna färger och att ritandet av den svarta linjen behöver vara 5mm i bredd eftersom Ozoboten är otroligt känslig.
Referenslista:
Jäverbring, K. (2017, augusti). Förståelsen börjar i det lilla. Förskoletidningen, 6. Hämtad 2019-04-24 från https://www.forskoletidningen.se/6-2017/forstaelsen-borjar-i-det-lilla.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö98 (rev 2018). Stockholm: Skolverket.
Sönnerås, J. (2017). Programmering i förskolan, utveckla digital kompetens. Gothia Fortbildning. Stockholm.
Grupp Loopen - Emma Johansson, Emelie Larsson, Sandra Andersson, Victoria Elmsen, Jessica Johannesson, Ulrica Hjelm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar