Grupp Arkimedes - Karin Nylundh, Ida Nyström, Malin Nystrand, Erik Årman och Elin Lundgren Anderberg
Vår artefakt har namnet Hävert. Vi vill illustrera hävstångens princip och har skapat en artefakt för att underlätta en manuell vardagshandling ute på gården. Genom användning av vår artefakt vill vi underlätta för barnen att förflytta större mängd vatten eller torr sand. Hävert är alltså en teknisk maskin med den enkla maskinen hävstång som grund.
Vi har gjort ett medvetet val av materialet till Hävert där vi återanvänt material, reuse. Vi vill i undervisningen uppmärksamma barnen på att vi återanvänder material istället för att tillverka nya material. Enligt förskolans läroplan (Lpfö18) skall barnen ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling, ekonomisk som miljömässig (Skolverket, 2018).
Hävert kan även ses som ett redskap för barnen att undersöka naturvetenskap genom att applicera ett naturvetenskapligt arbetssätt och den naturvetenskapliga metoden. Exempelvis:
Frågeställning: Vad kommer hända om vi “skyfflar” upp snö med Hävert?
Hypotes: Wilma tror att snön kommer rinna igenom Hävert. Eftersom Wilmas tidigare erfarenheter av vatten och torr sand rinner igenom Hävert.
Försök: Nu går vi ut på gården och testar! (experiment)
Resultat: Snön fastnade i skopan
Slutsats: Snön fastnar i röret. Vi har tagit reda på att snön har en hög kohesionsförmåga som gör att partiklarna fastnar i varandra. Men för barnens skull kanske det räcker att förstå att snön klibbar fast i sig själv och därför fastnar i röret.
Dewey menar att det är viktigt att läraren tar upp och försöker gå vidare med aktiviter som barnen är intresserad utav (Elfström, Nilsson, Sterner & Wehner-Godeé, 2014). Vår erfarenhet är att barnen är intresserad av vatten, och därför var det ett didaktiskt val av oss i vårt arbete med artefakten. Vår roll som förebilder för barnen är betydelsefull i arbetet med en hållbar utveckling menar Bjurulf (2013). Genom vårt medvetna val att återanvända material visar vi gott föredöme i arbetet med hållbar utveckling.
Arbetet med vår artefakt har gett oss förståelse för att man med de fem enkla maskinerna kan skapa bred variation av nya tekniska artefakter/tekniska system. Under arbetets gång har vi fått en ökad förståelse för vad teknik är i vardagen, vardagliga föremål såsom kratta, potatisskalare och solglasögon är också tekniska artefakter som bygger på principen om de fem enkla maskinerna.
Referenser:
Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik. (2.uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godeé, C. (2014). Barn och naturvetenskap- upptäcka, utforska, lära i förskola och skola. Stockholm: Liber.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18 Tillgänglig: https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/reviderad-laroplan-for-forskolan
Hävert:
Konstruktionsritning:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar