Hej bloggen!
sammanfattning av arbetet:
vi diskuterade om olika problem som barn kan tänkas möta i sin vardag, och valde tillslut ett problem. Problemet vi valde är när barn vill leka med ett material som finns i ett rum, i ett annat rum. Detta kan vara tungt eller otympligt. Här tänkte vi både på vår ergonomi och barnens. Barn drar ofta tunga lådor med en böjd rygg och pedagoger böjer ofta ryggen och lyfter fel festen vi vet bättre.
Vi valde därefter att använda oss av det lutande planet och hjulet för att skapa en enkel maskin, för att förflytta material. Vi hade mekanikerns gyllene regel i åtanke "det man vinner i kraft förlorar man i väg". Det blir alltså en längre väg för lådan att komma upp på vår förflyttningsmaskin men det blir mycket lättare att förflytta den när den väl är på plats.
Vi byggde och testade och pratade om olika tekniker och material. Vi fotade processen och vi gjorde en ritning av artefakten i olika vinklar.
vi diskuterade vilket material som vi hade kunnat tänkas använda om vi hade byggt artefakten i verklig storlek på förskolan och hur och vad för material som kan tänkas finnas tillgängligt samt att återvinningen är ett allternativ för att samla in material.
samlade reflektioner:
vi har fått många idéer om hur man kan tänkas använda sig av teknik i vardagen och fått ta del av nya uppfinningar och tekniska lösningar i nya ljus.
vi har fått konkret se de mäktiga fem eller diskuterat (skruv diskuterades bara) i olika perspektiv och situationer och det har varit väldigt intressant och lärorikt. vi har fått med oss en idébank för det framtida arbetet med teknik som vi känner oss positiva till att använda oss av.
Vi pratade även om teknikpromenader där vi får möjlighet att öppna upp för samtal med barnen om hur de andra enkla maskinerna finns i vardagen och hur de går att använda sig utav i olika situationer.
Av: Stina, Sofia, Angelica, Camilla och Johanna
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker
Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...
-
Vår artefakt har vi tillverkat för att barn ofta jämför olika material med varandra, vem som har mest eller minst, t.ex. 10 kotta...
-
Av: Amanda Kjelldorff , Arezoo Keivan , Christine Håkansson, Elin Segerlind, Malou Jäsklid & Felicia Johansson Koden utgår...
-
Teknisk Artefakt: Katapult! Grupp Buggen⚙️ Anna Berg, Malin Andersson, Helena Lundqvist, Tytti Aarrepalo, Kristina Mattsson, Sara Monon...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar