Analog programmering – Lutande planet
Analog programmering innebär att arbeta med instruktioner och koder, utan digitala verktyg. Man kan utföra den tillsammans i varierande former, exempelvis genom en hinderbana, skattletande i form av att följa en karta eller i en dans. Dansprogrammering är ett roligt sätt att ge varandra instruktioner med rörelsekort och symboler som kan kombineras med varandra till en koreografi (Jäverbring, 2017).
Åldersgrupp
Analog programmering innebär att arbeta med instruktioner och koder, utan digitala verktyg. Man kan utföra den tillsammans i varierande former, exempelvis genom en hinderbana, skattletande i form av att följa en karta eller i en dans. Dansprogrammering är ett roligt sätt att ge varandra instruktioner med rörelsekort och symboler som kan kombineras med varandra till en koreografi (Jäverbring, 2017).
Åldersgrupp
Åldersgruppen vi har valt att rikta in oss på är 3 – 6 år, både förskola och förskoleklass eftersom gruppen gör VFU i dem båda. Detta skulle kunna genomföras för yngre barn genom att man förenklar. Då läraren sätter upp koden och att en pedagog gemensamt med barnen utför algoritmen.
Syfte
Syftet är att barnen ska förstå vikten av symboler, och att vi tillsammans ska komma överens om symbolernas betydelse. Barnen ska tyda en algoritm, alltså en serie instruktioner, och få uppleva vikten av att vara uppmärksam för att det inte ska bli fel.
UppläggFör att fånga barnen så har vi valt ett koncept vi vet fungerar. Eftersom vi i tidigare kurs arbetat med stavdockor i form av robotar på våra VFU-platser, där vi upplevde att uppdrag från robotarna var populärt. I denna aktivitet har barnen fått brev från robotarna med uppdrag. Uppdraget går ut på att barnen ska läsa av algoritmen och gestalta vad de uttrycker. För att hela aktiviteten ska vara intressant och rolig för barnen filmar vi det som barnen gör och skickar vidare till robotarna för att visa hur barnen genomfört uppdraget.
Förförståelse
Förförståelse
Barnen bör förberedas med kunskap om vad analog programmering innebär, vilket är olika sätt att arbeta med instruktioner, kod och utförande utan digitala verktyg. Det kan vara att programmera varandra med pilar eller andra kommandon, eller att utföra en syssla i en given ordning. Detta är någon som lärarna behöver upplysa barnen om och det kan vi göra genom att först diskutera och komma överens om symbolernas betydelse i aktiviteten.
Läroplansmål
Läroplansmål
Läroplanen för förskolan betonar att vi ska utmana barns motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Barn ska få skapa och uttrycka sig i olika uttrycksformer som sång, musik och dans. Vi bör också uppmuntra deras intresse för bilder och texter i olika medier, digitala eller ej, samt ge möjlighet för dem att tolka, ifrågasätta och samtala om dessa (Skolverket, 2018a).
Läroplanen för förskoleklass belyser att barn ska få ta del av symboliskt språk för att ta del av och förmedla budskap. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften (Skolverket, 2018b).
Referenslista
Jäverbring, K. (2017, augusti). Förståelsen börjar i det lilla. Förskoletidningen, 6. Hämtad 2019-02-17 från https://www.forskoletidningen.se/6-2017/forstaelsen-borjar-i-det-lilla
Skolverket (2018a) Läroplanen för förskolan Lpfö18. Stockholm: Skolverket.
Skolverket. (2018b). Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018(5 uppl.). Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar