onsdag 1 maj 2019

Skrämselsnurra - Lutande planet

Skrämselsnurra   
Denna aktivitet har vi hittat inspiration till i “Leka och lära naturvetenskap och teknik ute”. Av Lättman-MaschWejdmark, Jacobsson, Persson, Ekblad, 2016.  
 Målgrupp   
Äldre barn i förskolan, 4 - 6 år.   
 Förberedelse  
Pedagogerna behöver ta med borrsvängsågsnören och stickorPedagogerna behöver ett färdigt kit av skrämselsnurran för att demonstrera 
 Utförande  
Lämplig inledning är att samla barnen sittande gnuggcirkel för att alla ska vara samlade och att uppmärksamheten ska riktas mot gemensamt fokus. Exempelvis en saga kan berättas och knyta an till den kommande aktiviteten. 

Barngruppen delas in i mindre grupper, 5-7 barn per grupp med en till två pedagoger är lämpligt.  
Pedagogen demonstrerar delarna som ingår i snurran och hur snurran skall monteras ihop. Pedagogen visar och ljudet uppstår, därefter berättar hon hur ljudvågor uppstår när snurran åker runt och puttar på partiklarna i luften. 

Barnen instrueras att hämta varsin pinne på marken som kan fungera som skrämselsnurra. De barn som kan, får såga av sin pinne och borra hål i den med borrsvängen. De yngre får stöttning av pedagogen vid behov. 

Tillsammans med barnen monteras skrämselsnurrorna som består av snöre, pinne och tändsticka. 
1.             Kapa pinnarna i ca 7 cm.  
2.             Borra ett hål igenom på mitten av pinnen.  
3.             Trä snöret genom pinnen så snöret ligger dubbelt.  
4.             Trä igenom tändstickan och bryt av den så att den inte sticker ut.   
5.             Tvinna ihop snöret i motsatt riktning på vardera sida och dra det ut och inåt. Man måste tvinna mycket för att uppnå funktion.  
6.             Ljud uppstår  

Barnen undersöker hur snurrorna fungerar och låter.  Uppföljning med samtal med produktiva frågor. Exempelvis:  
·                     “Vad händer med ljudet om du snurrar fortare /långsammare?”   
·                     “Liknar ljudet någonting annat?”   
·                     “Låter alla snurror lika?”   

Därefter erbjuds barnen att på egen hand hitta andra material i skogen som kan skapa ljud. Innan promenad tillbaka till förskolan så sjunger barnen tillsammans med pedagoger en sång och låter med sina insamlade ljudmaterial. Sedan går barnen tillbaka på ett led.  
 Syfte   
Barnen ska få upptäcka hur ljud kan uppstå med hjälp av naturens material.   
 Motivering till val av arbetssätt  
Genom att göra denna aktivitet utomhus kan tillgången av naturmaterial och yta användas på ett sätt som gör att barnen kan experimentera och utforska material och ljud på ett utmanande och lustfyllt sätt.  

Genom en introduktion med sagans hjälp skapas intresse hos barnen. En känsla av sammanhang och meningsfullhet uppstår lättare hos barnen då de ser att det finns ett användningsområde det tillverkade.   

Syftet med smågrupper är att främja koncentrationsnivå och lärandet, för att alla barnen ska få möjlighet till att lära sig hur skrämselsnurran fungerar, byggs ihop samt låter. Detta kan vara ett svårt med en stor barngrupp, samtidigt som det är betydelsefullt att nyttja personalresurserna på ett klokt sätt.  

Barnen kan genom denna aktivitet få uppleva att ljud kan framställas på olika sätt. Det är betydelsefullt att de får prova olika metoder och tekniker för att skapa och höra ljud. 


Lutande planet: Maria Källback, Joanna Johansson, Hanna Lahtela, Pernilla Larsson, Ronja Linchausen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...