Vi har valt en städbil som artefakt, denna kallar vi ”Städis”.
Detta för att underlätta vardagen för både pedagoger och barn. Denna bilen
fungerar för barn i alla åldrar, ritningen är både förenklad och försvårad. Som
introduktion till städbilen har vi förslagsvis tagit fram olika alternativ
såsom boken ”Totte städar”, sång och ramsa. Syftet med städbilen är att göra städningen
av leksaker mer spännande och till ett lustfyllt moment för barnen. Städbilen
kommer också göra att barnen får mer inflytande över förskolans miljö och få
påverka sin vardag. Genom städbilen kan barnen även utveckla sina kompetenser
på olika sätt. För att skapa en hållbar utveckling har vi valt att använda oss
av material som oftast finns att tillgå i förskolans verksamhet, det är endast
fantasin som kan sätta stopp för konstruerandet av städbilen. Genom att barnen
får skapa sina egna städbilar främjas barnens fantasi och kreativitet. För att
få alla barn i förskolans verksamhet inkluderade valde vi att förenkla och
försvåra våra ritningar, detta genom att forma ritningar via fotografier
(förtydligande – yngre barnen) och målningar (komplicerande – äldre barnen).
Vi har använt hjulet som en utav det mäktiga fem.
Hjulet är som de flesta av oss vet väldigt gammalt, över 5000 år. Hjulet
fungerar genom att minska friktionen mellan konstruktionen och underlaget.
Barnen får lära sig att hjulet kan bestå av olika material och att dessa
material fungerar olika bra. Barnen utvecklar sin förståelse kring bilens delar
och funktioner, jämförelse, sortering och klassificering. Städbilen kan även
användas som ett hjälpmedel i källsorteringen och sopsorteringen på förskolan.
Medverkande:
Emelie Berntsson
Anna Bjuvestig
Johanna Bankel
Therese Arvidsson
Pärla Achi
Lovisa Blom
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar