Balansera mera – Grupp Kilen
Emelie Hansson, Jenny Gull, Therese Blombergsson, Josephine Kinnander, Emma Andersson, Sonja Angel
Ämne: Fysik
Målgrupp 3–5 år. Går att anpassa till alla åldrar.
Förberedelse
Det material som behövs är något som är smalt och något som är brett för att kunna uppleva skillnaden mellan de olika. Exempelvis en tjockare gren respektive stor sten. Båda föremålen ska vara i en sådan storlek att det går att stå med ena foten på ytan. Använd med fördel redan befintligt naturmaterial och värna om naturen genom att inte exempelvis bryta av grenar från träd.
Utförande
Börja med att introducera ämnet balans genom att figuren “Balansa” kommer på besök. Därefter tillsammans med barnen skapa olika hypoteser och frågeställningar om vad som kommer att hända när man står eller går på de olika breda föremålen.
Dela sedan in barnen i mindre grupper ca 4–5 barn i varje grupp.
Låt en grupp åt gången först prova att stå på ett bredare föremål. Uppmuntra barnen att förklara vad som händer och hur det känns. Låt sedan barnen prova att stå på ett smalare föremål. Uppmuntra barnen att förklara vad som händer och hur det känns.
Samla barngruppen och återkoppla till hypoteserna och frågeställningarna som ställdes i början.
Avsluta med att “Balansa” berättar om sin favoritsång vilket är en elefant balanserade som hen vill sjunga med barngruppen.
Syfte
Syftet med aktiviteten är att barnen ska få utforska sin balans utifrån begreppen tyngdpunkt och stödyta genom att använda kroppen som redskap och med olika föremål.
Motivering till val av arbetssätt
Genom att introducera aktiviteten med en figur som ‘’Balansa’’ kan det skapa ett intresse och en spänning hos barnen att vilja veta mer om ämnet och ge de ett lustfyllt lärande. Om undervisningen dessutom innefattar både något teoretiskt och praktiskt så underlättar även det för lärandet. I aktiviteten ingår därför både samtal, frågeställningar samt praktiska moment med kroppen som redskap. Genom att dela upp barnen i mindre grupper får de mer samtalstid samt skapar trygghet och säkerhet genom att pedagogerna kan fokusera på varje enskilt barn.
I aktiviteten så används material som inte är förutbestämda att användas till just denna aktivitet vilket kan vara positivt för barnens fantasi. Att ha variation när det gäller föremålen i aktiviteten är även detta positivt och betydelsefullt för barns lärande. Barns lek förändras utifrån vilken miljö de vistas i och naturen ger dem större frihet.
Inspirerad av uppgiften ‘’Sinne för balans’’, s.208 i:
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: Outdoor Teaching.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar