torsdag 2 maj 2019

Ute koden- Sorteringsjakt

Amanda Kjelldorff, Elin Segerlind, Christine Håkansson, Felicia Johansson, Nina Sällberg. 

Målgrupp 
Förskola, femårsgruppen. 


Förberedelse 
Välj och skriv ut sex bilder på icke levande och levande naturmaterial, skapa en “sorteringskarta”. Laminera dessa. Välj naturmaterial som kommer finnas på platsen barnen ska utforska exempelvis: 

  • - Grankotte  
  • - Tallkotte 
  • - Bohusgranit (sten) 
  • - Husmossa (grönmossa) 
  • - Fönsterlav (vitmossa) 
  • - Blåbärsris 


Utförande 
Samla alla barnen och sjung “ekorrsången”. Dela upp barnen i mindre grupper exempelvis fyra till fem barn per grupp. Barnen får ta del av bilderna och ska tillsammans i gruppen leta upp de olika föremålen. Viktigt att tänka på att plocka naturmaterial i måttlig mängd samt plocka pinnar och kottar som redan ligger på marken (allemansrätten). När barnen har hittat dessa föremål får de sedan sortera och klassificera utifrån egna kriterier. För att korta ner aktiviteten på plats kan insamlat material tas med. Samla alla barn och diskutera de olika klassificeringar och sorteringar som barnen har hittat (finns inga rätt och fel). Avslutningsvis sjungs “ekorrsången”.  

Syfte  
Syftet är att öka barnens intresse och förståelse för att sortera och klassificera.  
Läroplanen för förskolan lpfö/2018:  
  • Förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar, 
  • Förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik.

Motivering till val av arbetssätt 
I denna uppgift är tanken att arbeta efter ett målorienterat arbetssätt. Tanken med ett målorinterat arbetssätt handlar om att istället för att lägga fokus på att nå ett specifikt mål, läggistället fokus på själva processen och hur man kan nå målet.  
Tidigare har barngruppen visat stort intresse för ekorrar då de sett dessa i träden omkring förskolan. Pedagogerna har då valt att låta barnen utforska en barrskog där barnen kan samla kottar till ekorrar. Barngruppen är medveten om att fröna i kottarna är det som ekorrana äter.  
En av Carl von Linnes stora insatser var att han klassificerade, beskrev och jämförde mänger med växter. Utifrån dessa sorterade han sedan arter med likartade egenskaper, dessa används fortfarande inom biologin.  Ett barn som får en påse med olika leksaker eller som plockar naturmaterial som stenar, mossor, lavar, och liknande, sätter spontant igång med att sortera dessa utifrån sina egna kriterier. Det vill säga barnet försöker hitta likheter och skillnader och klassificering för att bilda begrepp. Sortering är ett sätt för alla att få ordning på omvärlden och för att Linné var klassificering en drivkraft under hela hans liv 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...