Josefin Johansson, Josefin Johansson Sjöman, Edith Lagerqvist, Madelein Backelund, Jessica Nocaj & Emma Olsson.
Målgrupp
Avsedd för barn i förskola, 4–5 år.
Förberedelse
Burkar med olika naturmaterial kan förberedas eller att barnen får leta upp material i skogen själva för att lägga i de medtagna burkarna, med hänsyn till allemansrätten. Antalet burkar kan anpassas utefter barngrupp och vad man vill jämföra. Ett rep eller liknande som kan bilda en cirkel på marken.
Utförande
Ett tips för introduktion av utförandet är att använda sig av någon figur eller utgå från förskolans temaarbete för att väcka barnens intresse. För att alla barn i gruppen ska få möjlighet att delta och ta till sig undervisningen kan de med fördel delas in i mindre grupper. Barnen ska undersöka densitet genom att jämföra två burkar med lika mycket, men olika material i. Antingen fyller barnen dessa burkar efter introduktionen om tid finns annars bör en pedagog ha förberett detta beroende på tid. Starta en diskussion om varför det är så genom att ställa frågor. Hur känns burkarna? Var det någon skillnad? Förklara sedan vad densitet innebär och skillnaden på hög och låg densitet. Därefter får barnen själva gestalta hur atomernas täthet kan se ut i olika material, för att se skillnad på hög och låg densitet. Detta genom att lägga ut ett rep i en ring på marken som barnen får stå i. Hög densitet gestaltas genom att flera barn står tätt i ringen, låg densitet gestaltas genom färre barn står utspritt i ringen. Ringen ska vara lika stor hela tiden för att visa på skillnaden.
Syfte
Undervisningens syfte är att ge barnen förutsättningar att utveckla förståelse kring olika materials densitet. Med fokus på att material kan se lika mycket ut, utan att det behöver väga lika mycket.
Motivering till val av arbetssätt
Barnen får undersöka densitet på olika sätt, både genom att jämföra material och gestalta med sin egen kropp. Detta för att se att olika saker kan se lika mycket ut utan att de behöver väga lika mycket. Med hjälp av en figur eller förskolans tema kan densitet beröras på ett intressant, lekfullt och lärorikt sätt för barnen. Och att lära utomhus kan stimulera barnens kreativitet, upptäckarlust och nyfikenhet för omvärlden. Man kan därför med fördel använda naturmaterial, då finns material nära till hands när man är ute i skogen. Om barnen får samla de specifika materialen till burkarna själva tränar de sortering av de olika naturmaterialen.
Undervisningen är inspirerad av aktiviteten “Vad finns i mjölkkartongen?” (Lättman - Masch, Wejdmark, Jacobsson, Persson & Ekblad, 2016).
Referenser:
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute - Förskola och åk F-3. Vimmerby: OutdoorTeaching.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar