torsdag 2 maj 2019

Fackverk - Balansvåg med hjälp av naturliga material

Balansvåg med hjälp av naturliga material 

Målgrupp:

Aktiviteten går att anpassa till barn i både förskola och förskoleklass, men till detta undervisningstillfälle kommer fokuset läggas på barn i 3 till 5 års åldern.  

Förberedelser:  

Pedagogerna ska samla ihop materialen som kommer behövas inför aktiviteten och detta beror lite på hur man har tänk sig att skapa balansvågen. Det vill säga om man ska använda sig av muggar, hinkar etc. Till våran aktivitet kommer vi behöva förbereda yoghurt hinkar för att kunna ha föremål till vägningen, om hinkarna inte har något sätt att kunna hänga dem på grenen, så behöver vi ta med tråd eller liknande för att det ska gå. Vi behöver även förbereda grenar att använda samt en ritning på hur balansvågen kan se ut.  

Utförande:  

Efter planering har vi punktat upp undervisningen i steg att följa.   
1.       Presentera aktiviteten 

2.       Dela upp pedagoger och “barngruppen” 

3.       Gå till markerade platser 

4.       Sitta ned, introducera ritning och exempel på hur det kan se ut, skapar en sådan framför barnen och sedan visar exempel på vad man kan väga. När vi tar fram kvisten till balansvågen, så frågar vi barnen om de vet varför man inte får bryta grenar ifrån träden.

5.       Delar in “barngruppen” i mindre grupper, ca 4 och 4 (men i barngruppen cirka 2 och 2) 

6.       Ut på upptäcktsfärd och hämta föremål, minst 2 per grupp och demonstrera med fingrarna siffran 2 

7.       Återsamlas i delgrupperna 

8.       Hitta hypotes och sedan testa (väga föremål), eleverna får välja 2 föremål att väga mot varandra: hypotesen blir i stil med ex vilken tror du väger mer? “barnet” svarar och sedan testahypotesen 

9.       Öppen fråga: vad har vi lärt oss idag? Vilka skillnader/likheter såg vi? Vad var det som gjorde att ex stenen åkte ned medan pinnen åkte upp? Genom att jämföra det olika naturmatrealens vikt med hjälp av vårat lärandeobjekt alltså balansvågen skapas möjligheter för barnen att förstå vissa matematiska begrepp som tyngre och lättare vilket kan kopplas till detta läroplansmål:  förmågan att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld 

10.   Här återsamlas delgrupperna till en stor grupp igen och delger varandra det som gruppen kom fram till   

11.   Avslut:  avslutningssång - nu är det slut för idag, tack.... nu barn är det dags att gå till bussen och åka tillbaka.  

Syfte: 

Syftet med vår undervisning är att barnen ska få en början på förståelse för hävstångsprincipen och hur mycket man kan göra med några få material från naturen. Läroplanen säger även att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga urskilja teknik i vardagen och utforskar hur enkel teknik fungerar. Eftersom hävstångsprincipen är en teknisk artefakt tänker vi att våran balansvåg som bygger på hävstångsprincip kan skapa möjligheter för barnen att utveckla detta mål. 

Motivering till val av arbetssätt: 

På våra vfu – platser har vi sett att barn gärna undersöker gungbrädans funktion genom att gunga på den och detta kan bli en igenkänningsfaktor till vårt lärandeobjekt.   

Referenslista: 

Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: Outdoor Teaching. 

Skolverket (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.

Ghazal Sharif, Elin Svennevid, Elvira Segerqvist, Sandra Markov, Arezoo Keivandarian, Yvonne Sandberg Behrens


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...