Balansvåg med hjälp av naturliga material
Målgrupp:
Aktiviteten
går att anpassa till barn i både förskola och förskoleklass, men till detta
undervisningstillfälle kommer fokuset läggas på barn i 3 till 5 års åldern.
Förberedelser:
Pedagogerna ska samla ihop materialen
som kommer behövas inför aktiviteten och detta beror lite på hur man har tänk
sig att skapa balansvågen. Det vill säga om man ska använda sig av muggar,
hinkar etc. Till våran aktivitet kommer vi behöva förbereda yoghurt hinkar för
att kunna ha föremål till vägningen, om hinkarna inte har något sätt att kunna
hänga dem på grenen, så behöver vi ta med tråd eller liknande för att det ska
gå. Vi behöver även förbereda grenar att använda samt en ritning på hur
balansvågen kan se ut.
Utförande:
Efter planering har vi punktat
upp undervisningen i steg att följa.
1.
Presentera aktiviteten
2.
Dela upp pedagoger och
“barngruppen”
3.
Gå till markerade
platser
4.
Sitta ned,
introducera ritning och exempel på hur det kan se ut, skapar en sådan framför
barnen och sedan visar exempel på vad man kan väga.
När vi tar fram kvisten till balansvågen, så frågar vi barnen om de vet varför man
inte får bryta grenar ifrån träden.
5.
Delar in “barngruppen” i
mindre grupper, ca 4 och 4 (men i barngruppen cirka 2 och 2)
6.
Ut på upptäcktsfärd
och hämta föremål, minst 2 per grupp och demonstrera med fingrarna siffran 2
7.
Återsamlas i
delgrupperna
8.
Hitta hypotes och
sedan testa (väga föremål), eleverna får välja 2 föremål att väga mot varandra:
hypotesen blir i stil med ex vilken tror du väger mer? “barnet” svarar och
sedan testas hypotesen.
9.
Öppen fråga: vad har
vi lärt oss idag? Vilka skillnader/likheter såg vi? Vad var det som gjorde att
ex stenen åkte ned medan pinnen åkte upp? Genom att jämföra det olika naturmatrealens vikt med
hjälp av vårat lärandeobjekt alltså balansvågen skapas möjligheter för barnen
att förstå vissa matematiska begrepp som tyngre och lättare vilket kan kopplas
till detta läroplansmål: förmågan att använda och förstå begrepp, se
samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
10.
Här återsamlas
delgrupperna till en stor grupp igen och delger varandra det som gruppen kom fram till
11.
Avslut:
avslutningssång - nu är det slut för idag, tack.... nu barn är det dags att gå
till bussen och åka tillbaka.
Syfte:
Syftet med vår undervisning är att
barnen ska få en början på förståelse för hävstångsprincipen och
hur mycket man kan göra med några få material från naturen. Läroplanen
säger även att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga
urskilja teknik i vardagen och utforskar hur enkel teknik fungerar. Eftersom
hävstångsprincipen är en teknisk artefakt tänker vi att våran balansvåg som
bygger på hävstångsprincip kan skapa möjligheter för barnen att utveckla detta
mål.
Motivering till val av arbetssätt:
På våra vfu –
platser har vi sett att barn gärna undersöker gungbrädans funktion genom att
gunga på den och detta kan bli en igenkänningsfaktor till vårt
lärandeobjekt.
Referenslista:
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M.,
Jacobsson, G., Persson, E. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola
och förskoleklass. Vimmerby: Outdoor Teaching.
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm:
Skolverket.
Ghazal Sharif, Elin Svennevid, Elvira Segerqvist, Sandra Markov, Arezoo Keivandarian, Yvonne
Sandberg Behrens
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar