Ämne teknik
Malin Nystrand, Ida Nyström, Karin Nylundh, Elin Lundgren Anderberg, Erik Årman och Malou Jäsklid
Titel: Konstruera hagar
Målgrupp: Förskola, 3–5 år
Material: Kottar, snöre och kvistar.
Verktyg: Saxar och digitalt verktyg (dokumentation)
Övrigt: Matsäck, telefon, deltagarlista, förbandslåda, sittunderlag, extrakläder samt koner/snitslar för avgränsning av området.
Förberedelser:
Välj en miljö vilket är känd sedan tidigare alternativt undersök platsen innan utomhusaktiviteten äger rum. Tänk på att miljön bör vara anpassad till aktiviteten. Saga om trollet “Åke Ström” introduceras en längre period innan utomhusaktiviteten samt begreppsdefinitioner kring relevanta termer. Material till hagar samt kottdjur samlas in. Kottdjuren konstrueras genom att trä in fyra träpinnar i kotten för att konstruera ben. Barngruppen har innan utomhusaktiviteten delats in i tre grupper med två pedagoger per grupp.
Utförande:
Börja aktiviteten med att placera barngruppen sittandes i en halvgrupp. Informera om vilka regler som gäller på platsen, om allemansrätten och vart de får befinna sig under vistelsen. Påminn barnen om sagan om trollet “Åke Ström”. Dela in barnen i respektive grupp och ge tydliga instruktioner om aktiviteten. Barnen skall av det medtagna materialet samt det som finns att tillgå i naturen konstruera hagar till “kottdjuren”. Samla barnen vid en utsatt tidpunkt åter i storgrupp för att äta matsäck. Efter lunch presenterar varje grupp sina konstruktioner för de andra under en gemensam promenad. Samla barngruppen sittandes i en halvcirkel, avsluta aktiviteten med en gemensam diskussion innehållandes produktiva frågor.
Exempel på produktiva frågor:
- Vilka material kan användas för att bygga/konstruera hagar för andra djur? (Ex. Hönor, hästar eller får)
- Vilka andra sätt kan användas för att hindra djur från att rymma?
- Vad mer kan ni hittat på denna plats som är byggt/konstruerat av människan?
Syfte:
Syftet med aktiviteten är att barnen skall öva på sin förmåga att konstruera med hjälp av olika tekniker.
Motivering till val av arbetssätt:
Genom att genomföra denna aktiviteten ute i naturen erbjuds barnen möjlighet att utforska naturens tillgångar, väcka intresse för teknik genom produktiva frågor samt erfara autenticitet. Att introducera barnen för en saga ger möjlighet till stimulans av barnens fantasi och kreativitet. Säkerhetsaspekten beaktas vid förberedelserna och inkluderar bland annat mindre barngrupper.
Barns lärande främjas genom konkreta upplevelser och fysisk aktivitet i naturen. De finner mening i tillvaron och utforskar omgivningen med alla sinnen. Barns vana att vistas i utomhusmiljö har betydelse för ett styrt lärande. Barns utveckling i teknik påverkas av närvarande pedagoger vilka erbjuder goda materialtillgångar samt visa exempel på olika konstruktionstekniker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar