torsdag 2 maj 2019

Skruven - Huberts borttappade färger


Utomhuspedagogisk aktivitet
Grupp Skruven – Emelie, Lovisa, Anna, Johanna, Therese & Pärla


Titel – Huberts borttappade färger  

Målgrupp – Förskoleklass, men kan anpassas till alla åldersgrupper

Förberedelse – Tjockare vita papper, underlägg, skogens naturtillgångar och Huberts brevlåda. För att underlätta tar vi med oss en visselpipa till återsamlingen samt papper och penna för dokumentation.

Utförande – Denna uppgift kan utföras med hela barngruppen. En kritisk aspekt att ta hänsyn till i detta undervisningstillfälle är allemansrätten samt respekten för allt levande. Som introduktion till undervisningen har barnen fått höra en saga om Hubert som har tappat bort alla sina färger och han behöver nu barnens hjälp att hitta nya färger. Ute i skogen får barnen fundera över vad som går att måla med från naturen. De får ge sig ut på jakt efter material som de kan måla med för att sedan få skapa sin egen målning med material från naturen. Alla återsamlas och tillsammans gås det igenom vad barnen har hittat för material. Barnen får ställa hypoteser om det upphittade materialet går att måla med eller inte. För att undersöka barnens hypoteser blir de tilldelade varsitt papper som de får pröva att färglägga med material som de samlat från naturen. Pedagogerna handleder hur pigmenten från olika växter och material färgar av sig på det vita pappret. Avslutningsvis samlas det färgade naturmaterialet in och läggs i Huberts brevlåda tillsammans med barnens målningar. Detta kommer postas till Hubert så att han får sina nya färger.

Syfte – Syftet med undervisningen är att barnen ska få en lättare kunskap om växters pigment samt enkla kemiska processer. Barnen ska få vetskap genom att undersöka, iaktta och utforska olika naturmaterial.

Motivering till val av arbetssätt – Genom en utomhuspedagogisk aktivitet skapas ett autentiskt lärande hos barnen där de får uppleva naturens tillgångar genom ett estetiskt uttryckssätt. Undervisningen utgår från det naturvetenskapliga arbetssättet där barnen får ställa hypoteser, göra rättvisa försök samt reflektera över resultatet. Valet av att använda sagan som en introduktion är för att skapa nyfikenhet hos barnen och göra lärandet mer lustfyllt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...