Utomhuspedagogisk
aktivitet
Grupp Skruven – Emelie, Lovisa, Anna, Johanna, Therese & Pärla
Grupp Skruven – Emelie, Lovisa, Anna, Johanna, Therese & Pärla
Titel
– Huberts borttappade färger
Målgrupp
– Förskoleklass, men kan anpassas till alla åldersgrupper
Förberedelse
– Tjockare vita papper, underlägg, skogens naturtillgångar och Huberts brevlåda.
För att underlätta tar vi med oss en visselpipa till återsamlingen samt papper
och penna för dokumentation.
Utförande
– Denna uppgift kan utföras med hela barngruppen. En kritisk aspekt att ta
hänsyn till i detta undervisningstillfälle är allemansrätten samt respekten för
allt levande. Som introduktion till undervisningen har barnen fått höra en saga
om Hubert som har tappat bort alla sina färger och han behöver nu barnens hjälp
att hitta nya färger. Ute i skogen får barnen fundera över vad som går att måla
med från naturen. De får ge sig ut på jakt efter material som de kan måla med
för att sedan få skapa sin egen målning med material från naturen. Alla återsamlas
och tillsammans gås det igenom vad barnen har hittat för material. Barnen får
ställa hypoteser om det upphittade materialet går att måla med eller inte. För
att undersöka barnens hypoteser blir de tilldelade varsitt papper som de får
pröva att färglägga med material som de samlat från naturen. Pedagogerna
handleder hur pigmenten från olika växter och material färgar av sig på det
vita pappret. Avslutningsvis samlas det färgade naturmaterialet in och läggs i
Huberts brevlåda tillsammans med barnens målningar. Detta kommer postas till
Hubert så att han får sina nya färger.
Syfte –
Syftet med undervisningen är att barnen ska få en lättare kunskap om växters
pigment samt enkla kemiska processer. Barnen ska få vetskap genom att undersöka,
iaktta och utforska olika naturmaterial.
Motivering
till val av arbetssätt – Genom en utomhuspedagogisk aktivitet
skapas ett autentiskt lärande hos barnen där de får uppleva naturens tillgångar
genom ett estetiskt uttryckssätt. Undervisningen utgår från det naturvetenskapliga
arbetssättet där barnen får ställa hypoteser, göra rättvisa försök samt
reflektera över resultatet. Valet av att använda sagan som en introduktion är
för att skapa nyfikenhet hos barnen och göra lärandet mer lustfyllt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar