torsdag 2 maj 2019

Grupp Buggen - Molekylleken (Kemi)

Kristina Mattsson, Helena Lundqvist, Anna Berg,
Sara Mononen, Tytti Aarrepalo och Malin Andersson.

Målgrupp 
Ålder 3-5 år. 

Förberedelse 
- Vad är en vattenmolekyl? (Pratat om innan) Kopplar till dokumenteringen/bilderna. 
- Eventuellt plocka pinnar eller annat material till porten. Tänk på allemansrätten!

Utförande 
Uppstart: Kommer ni (barn) ihåg? (Visa bilder på tidigare undervisning) Hur gick det till när vattnet smälte? Vad hände med vattenmolekylerna? 

Molekylleken: 
Skapa någonting som kan användas som en port där barnen kan ”stiga in” i molekylvärlden och förvandlas från barn till vattenmolekyler. Exempelvis två pinnar mot varandra som barnen ska gå igenom eller en dikeskant att hoppa över. Ha bara inlevelse och fantasi! 

Ramsa: Äntra portalen här, för att se vad som händer där. 
Barnen går igenom porten - Alla barn!! Nu blir ni VATTENMOLEKYLER!!  

Leken börjar med att gruppen står i en ring och håller varandra i händerna. Därefter genomförs ramsan med tillhörande rörelser. 

Ramsa: 
Vattenmolekyl jag är,  
vid kyla händer det här,  
vi blir till is,  
och håller varandra fast. 

Vattenmolekyl jag är,
 

vid värme händer det här, 
Isen smälter, 
Vi flyter lite isär. 

Vattenmolekyl jag är,
 

När vattnet varmast är, 
Händer det här, 
Vi byter fas och blir till gas,  
Nu bryts vi isär. 

Avslut: När vi går ut ur den här ringen blir alla vattenmolekyler BARN igen! 
Ramsa: Äntra portalen här, för att komma tillbaka precis som du är! 

Syfte 
Genom dramatisering och konkretisering få uppleva vattnets tre olika faser genom lek. Fast, flytande och gas.  

Motivering till val av arbetssätt 
Aktiviteten skapas med att återkoppla till tidigare undervisning om vattnets faser. Barnen får med hjälp av leken erfara vattnets olika faser med kroppen. Estetiska uttryckssätt förstärker minnet för barnen och därför valet av ramsa och rörelse. Undervisningen utförs utomhus eftersom det krävs rörelseutrymme. Portalen finns med för att ge undervisningen en tydlig början och ett tydligt avslut för att kliva in i och ut ur fantasivärlden. Leken är till för att skapa förväntning och nyfikenhet.

Referenslista 
Lättman- Marsch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching Förlag AB. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...