torsdag 2 maj 2019

Skruven - "Vad är programmerat?"


Grupp Skruven – ”Vad är programmerat?”
Emelie, Lovisa, Johanna, Anna, Therese och Pärla

Ålder och förförståelse
Vi har uppmärksammat att barnen i förskolan har ett intresse för att tända och släcka lampor inne i verksamheten. För att ta till vara på barnens intresse har vi valt att fokusera vår undervisning till den programmerade lampan och den vanliga lampan. ”Vad är programmerat” är ett stort område som berör flertal saker i vårt digitaliserade samhälle, vi har därför tänkt detta som ett temaarbete under en längre tid men väljer att beskriva endast ett undervisningstillfälle. Ålder vi fokuserar detta temaarbete till är fyra till sex år. Förförståelse barnen har är att de förstår vad programmering är för något samt vad det innebär, detta genom att de erfarit kunskap kring detta i tidigare undervisningar.  

Syfte
Vårt syfte med undervisningen är att barnen ska få en vetskap kring vad som är programmerade föremål och icke – programmerade föremål i deras vardag. Vi har utgått från strävansmålet ”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen” (Skolverket, 2018, s.12). Men vi vill även belysa vikten av att ”
[…] utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen” (Skolverket, 2018, s. 9).

Upplägg
Som en introduktion till temat ”Vad är programmerat” väljer vi utifrån barnens intresse att fokusera detta undervisningstillfälle till lampan. Utifrån barnens intresse och nyfikenhet vill vi skapa ett samtal med barnen om hur de olika lamporna fungerar och varför. Vi introducerar undervisningsmomentet genom att presentera två bordslampor som är förekommande i förskoleverksamheten, en utav dessa är programmerade via en smart-plug. Genom att låta barnen själva utforska och undersöka lamporna, genom att plocka isär, pröva och granska kan vi sedan samtala om lampornas olikheter. Vad som gör att det ena lampan kan tändas genom en fjärrkontroll, medan den andra lampan måste vi trycka manuellt på eller av via en knapp. John Deweys hade liknande idéer, han menade att lärande sker genom att utforska, kommunicera och experimentera (Elfström, Nilsson, Sterner & Wehner-Godée, 2014). För att avsluta detta undervisningstillfälle får barnen önska vad de hade velat ha programmerat, detta tror vi kommer bli ett givande samtal i barngruppen. Barnen kommer att få måla sina önskningar och vi dokumenterar detta genom att sätta upp målningarna i tamburen.

Vidareutveckling
Som vidareutveckling i detta tema kommer vi gå på en programmeringspromenad i närområdet där barnen får ställa olika hypoteser och undersöka om föremålen i fråga är programmerade eller inte. Vi vill utmana barnen genom frågor som får dem att fundera på hur och varför föremål fungerar som de gör.

Referenser
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godée, C. (2014). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära i förskola och skola. Stockholm: Liber
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (Rev. 2018.). Stockholm: Skolverket. Hämtad från https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/forskola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...