Vad äter djuren?
Grupp Roboten: Linnéa Perström, Veronica Persson, Amanda Olsson, Linnéa Munkbo, Emma Larsson och Frida Persson
Ämne: Biologi
Introduktion
Pedagogerna och barnen hittar nya leksaksdjur på avdelningen som är en Skogshare, Ekorre, Skogsmus, Rådjur och Älg. Djuren är hungriga och avdelningen måste ta sig till skogen för att leta mat till dem.
Målgrupp
Förskola 2-3 År
Förberedelse
Förberedelserna är att pedagogerna har tagit med de leksaksdjur som hittats på avdelningen till skogen och samlat dem på en plats. Detta för att barnen ska få en chans att själva upptäcka djuren och på ett naturligt vis samlas kring dem.
Utförande
I samlingen kring djuren påminner pedagogerna om att djuren är hungriga och frågar barnen vad de tror att djuren vill ha att äta. Barnen ska sedan samla ihop maten som de tror djuren vill äta, pedagogerna ser till så att barnen inte går för långt eller åsamkar stor skada i naturen. Maten samlas sedan ihop där leksaksdjuren står samlade. En av pedagogerna styr djuren, ett i taget, för att se vad det är de gillar bland bordet. Skulle något djur inte hitta sin favorit kan det istället för att kalla barnens förslag äckligt eller liknande tala om att det är ett annat djurs favoriträtt. Exempelvis kan älgen säga att den blir dålig i magen av svamp men att den känner en mycket trevlig snigel som älskar just den sortens svamp. Alla djur får testa sig fram på maten tills den hittar något de gillar att äta.
När det är dags för hemfärd dokumenteras maten som barnen lagt fram. Maten får sedan ligga kvar så när det är dags för ett återbesök vid ett senare tillfälle kan barnen och pedagogerna se vad som har ätits upp och vad som ligger kvar. Vid återbesöken får leksaksdjuren följa med och med dem uppstår läraktiga samtal om vilka djur som varit där och ätit och inte. Vidareutvecklande aktiviteter kan vara: Kan barnen samla in mat till djuren igen? Djuren med sig en ny vän, vad tycker det djuret om för mat?
Syfte
Syftet är att uppmärksamma och undersöka vad djuren äter och vart maten finns. Barnen får ställa hypoteser och använda sina tankar och egna förståelser kring ämnet. Syftet är att läraktiga diskussioner och samtal skall träda fram mellan pedagoger och barn. I denna aktivitet fokuserar pedagogerna på att det ska vara ett lekfullt lärande så att barnens nyfikenheten inom naturvetenskap och biologi växer fram.
Motivering till val av arbetssätt
Den valda aktiviteten är utformad på ett lekfullt och intressant sätt som skapar ett personligt lärande där barnen får medverka och använda sina hypoteser. De hypoteser som barnen har om vad djuren äter besvaras sedan av djuren på plats och I återbesöken och dokumentationen över dem ihopsamlade maten till djuren. Genom att åka till skogen och tala om djur och ta i, se på och lukta på, djurens mat får barnen upptäcka och utforska biologi med sina olika sinnen vilket leder till en personlig djupinlärning.
Aktiviteten är tagen från:
Wejdmark, M., & Lättman-Masch, R.(2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar