torsdag 2 maj 2019

Utomhuspedagogisk aktivitet. Grupp Roboten



Vad äter djuren? 

Grupp Roboten: Linnéa Perström, Veronica Persson, Amanda Olsson, Linnéa Munkbo, Emma Larsson och Frida Persson 
ÄmneBiologi 

Introduktion 
Pedagogerna och barnen hittar nya leksaksdjur  avdelningen som är en SkogshareEkorreSkogsmusRådjur och ÄlgDjuren är hungriga och avdelningen måste ta sig till skogen för att leta mat till dem.   

Målgrupp 
Förskola 2-3 År 

Förberedelse 
Förberedelserna är att pedagogerna har tagit med de leksaksdjur som hittats  avdelningen till skogen och samlat dem  en plats. Detta för att barnen ska  en chans att själva upptäcka djuren och  ett naturligt vis samlas kring dem.  

Utförande 
I samlingen kring djuren påminner pedagogerna om att djuren är hungriga och frågar barnen vad de tror att djuren vill ha att äta. Barnen ska sedan samla ihop maten som de tror djuren vill äta, pedagogerna ser till så att barnen inte går för långt eller åsamkar stor skada i naturen. Maten samlas sedan ihop där leksaksdjuren står samlade. En av pedagogerna styr djuren, ett i taget, för att se vad det är de gillar bland bordet. Skulle något djur inte hitta sin favorit kan det istället för att kalla barnens förslag äckligt eller liknande tala om att det är ett annat djurs favoriträtt. Exempelvis kan älgen säga att den blir dålig i magen av svamp men att den känner en mycket trevlig snigel som älskar just den sortens svamp. Alla djur får testa sig fram på maten tills den hittar något de gillar att äta.  
När det är dags för hemfärd dokumenteras maten som barnen lagt fram. Maten får sedan ligga kvar så när det är dags för ett återbesök vid ett senare tillfälle kan barnen och pedagogerna se vad som har ätits upp och vad som ligger kvar. Vid återbesöken får leksaksdjuren följa med och med dem uppstår läraktiga samtal om vilka djur som varit där och ätit och inte. Vidareutvecklande aktiviteter kan vara: Kan barnen samla in mat till djuren igen? Djuren med sig en ny vän, vad tycker det djuret om för mat? 

Syfte 
Syftet är att uppmärksamma och undersöka vad djuren äter och vart maten finnsBarnen får ställa hypoteser och använda sina tankar och egna förståelser kring ämnetSyftet är att läraktiga diskussioner och samtal skall träda fram mellan pedagoger och barn. I denna aktivitet fokuserar pedagogerna  att det ska vara ett lekfullt lärande  att barnens nyfikenheten inom naturvetenskap och biologi växer fram. 

Motivering till val av arbetssätt 
Den valda aktiviteten är utformad  ett lekfullt och intressant sätt som skapar ett personligt lärande där barnen får medverka och använda sina hypoteser. De hypoteser som barnen har om vad djuren äter besvaras sedan av djuren  plats och I återbesöken och dokumentationen över dem ihopsamlade maten till djurenGenom att åka till skogen och tala om djur och ta i, se  och lukta djurens mat får barnen upptäcka och utforska biologi med sina olika sinnen vilket leder till en personlig djupinlärning 

Aktiviteten är tagen från 
Wejdmark, M., & Lättman-Masch, R.(2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik uteförskola och förskoleklassVimmerbyOutdoorTeaching 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tekniskt system - fysik saker som flyter eller sjunker

Fysik på Dalbobergen - saker som flyter eller sjunker Målgrupp 5-6 år Förberedelser 3 hinkar med vatten Uppdragskort 3 stycken...