Grupp Hjulet - Saker med flyt
Johanna Holmeby, Caroline Durk, Anna-Lotta Johansson, Malin Heed, Viktoria Eklund & Ronja Persson.
Ämne: Fysik
Målgrupp
Förskola: Barn i åldern 3–5 år.
Förberedelse
Balja/hink, vatten, frukt så som apelsin och äpple, naturmaterial såsom en stor och en liten sten samt en “ny” respektive “gammal” pinne. Även plast- och metallföremål. Förbereder och hämtar vatten till baljan/hinken innan undervisningen. Därefter ska barnen få prova olika föremål om de flyter eller sjunker.
Utförande
Som uppstart sjunger vi tillsammans en sång:
Melodi: Björnen sover
Uti skogen, uti skogen, övar vi fysik
Det är väldigt roligt, helt fantastiskt troligt
Vad kan flyta, vad kan sjunka ska vi nu få se!
Inspirationen med att undersöka saker med flyt kommer från Lättman-Masch, Wejdmark, Jacobsson, Persson och Ekblad (2016). Beroende på hur många barn det är så kan man dela upp i olika stationer där de får känna, se och undersöka om olika material sjunker eller inte. På sex pedagoger kan man exempelvis ha tre grupper med två pedagoger i varje grupp. På den ena stationen har man skogsmaterial så som stenar och pinnar. På den andra stationen har plast och metall (petflaska, kapsyl m.fl.), och på den tredje olika frukter (skalade och oskalade).
Gå laget runt så att barnen får känna och se materialen och sedan får de ge sin hypotes om de tror att föremålet sjunker eller flyter, samt varför de tror det. Testa sedan hypotesen genom att lägga de olika föremålen i en balja vatten och diskutera sedan resultatet.
Exempel på frågeställningar:
- Tror ni att föremålen kommer att flyta eller att sjunka?
- Varför tror ni att det blir så?
Berätta sedan varför materialen flyter/sjunker.
Om det är en dag utan tidsbegränsning kan barnen sedan själva få hämta objekt från naturen, ett som de tror sjunker och ett som de tror flyter. Ta sedan reda på tillsammans om hypotesen stämmer eller inte. Alternativt ha med en påse med föremål.
Avslut av aktivitet
Melodi: Björnen sover
Uti skogen, uti skogen, övar vi fysik
Det är väldigt roligt, helt fantastiskt troligt
Vad kan flyta, vad kan sjunka har vi nu fått sett!
Syfte
Övningens syfte är att öva sin förmåga att ställa en hypotes, pröva sin hypotes och analysera vad som händer och varför. Barnen ska få en större förståelse för varför föremål flyter/sjunker.
Motivering till val av arbetssätt
Barnen får praktiskt pröva sina hypoteser på grund av att pedagoger använder sig av ett utforskande och undersökande arbetssätt. De jämför och testar med hjälp av olika material, volym och vikter och sedan observera om deras hypoteser stämmer. Det handlar inte om att ha rätt eller fel, utan mer om att reflektera över resultaten. Då föremålen jämförs så används även rättvisa försök då exempelvis ett skalat äpple jämförs med ett oskalat äpple.
Referenser
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: Förskola och åk F-3. OutdoorTeaching Förlag: Vimmerby.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar